Agresivní projevy mládeže v NZDM, a jak s nimi pracovat
Aggressive manifestations of youth in NZDM and how to work with them
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/126193Identifiers
Study Information System: 221567
Collections
- Kvalifikační práce [1561]
Author
Advisor
Referee
Klimešová, Anna
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Pastoral and Social Work
Department
Jabok
Date of defense
28. 1. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Cílem bakalářské práce je zmapovat nejčastější projevy agrese u klientů v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež, a sestavit doporučení pro pracovníky, jak na agresivitu účinně reagovat. Práce je tematicky směrována na sociální pracovníky v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež, ale ve své podstatě může být téma práce přínosné pro všechny, kteří ve své profesi pracují s lidmi. Bakalářská práce se v teoretické části zaměřuje na vysvětlení některých základních pojmů souvisejících s tématem práce jako je agrese, agresivita, komunikace a konflikt. V empirické části jsou pak popsány vlastní zkušenosti pracovníků Nízkoprahových zařízení pro děti a mládež (NZDM). Výsledkem na závěr je univerzální postup pro pracovníky v NZDM, v oblasti přístupu přímé práce směrem k agresivním klientům. Klíčová slova agrese, agresivita, komunikace, konflikt, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež
This thesis main goal is to map the most frequent acts of aggression by clients of low-threshold treatment programs for children and young adults and suggest the right reactions, which should be used towards them. Thesis is made primarily for social workers in low-threshold treatment programs for children and young adults, but its outcome can be also used by variety of social workers in general. Theoretical part of this thesis focuses on explaining basic terms connected with the topics of aggression, communication and conflict. Empiric part consists of real-life situations experienced by social workers in low-threshold treatment programs. Both parts then result in universal manual for working with aggressive clients Keywords Aggression, communication, conflict, low-threshold facilities for children and yout