Znojemský oltář. Vizuální kultura v Podunají.
Altarpiece from Znojmo. Visual culture in the Danube
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128050Identifiers
Study Information System: 202413
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Klípa, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
16. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Znojemský oltář|Znojmo|Kostel sv. Mikuláše|Nizozemský realismus|Jakob KaschauerKeywords (English)
The Znojmo Altarpiece|Znojmo|St. Nicholas Church|Dutch realism|Jakob KaschauerKlíčová slova Znojemský oltář, Znojmo, Kostel sv. Mikuláše, Nizozemský realismus, Jakob Kaschauer Abstrakt Diplomová práce se zabývá Znojemským oltářem dílem z přelomu 30.-40. let 15. století, vystaveným v Rakouské galerii ve Vídni a je záměrně rozdělena do dvou tematických okruhů. Prvním okruhem je kritické hodnocení dosavadní literatury. Druhý okruh je pak interpretační roviny, kde je Znojemský oltář hodnocen z hlediska jeho specifické výtvarné a vizuální hodnoty svázané svou komplexností s teologickým programem a s jeho socio-kulturním prostředím kam byl oltář určen: Kostel sv. Mikuláše ve Znojmě. Znojemský oltář je také hodnocen z pohledu jeho předpokládaného objednavatele vévody potažmo krále Albrechta V. Habsburského. Hodnoceny jsou motivy jeho objednávky včetně výběru řezbářského dílenského provozu pocházejícího z uměleckého prostředí Bavorska, který doplnila domácí malířská díla pocházející z Vídně. Z hlediska uměleckého stylu je, jak malířský, tak sochařský projev oltáře kontextualizován s bavorskou a vídeňskou produkcí. Kritice je podroben vztah k malířské tvorbě Mistra Fridrichova oltáře a tvorbě sochařské Jakoba Kaschauera.
Keywords The Znojmo altarpiece, Znojmo, Church of St. Michael, Dutch realism, Jakob Kaschauer Abstract This diploma thesis deals with the Znojmo Altarpiece, dated from 1430-1440 and now being exhibited in the Austrian Gallery Belvedere. Thesis is intentionally devided into two topics. The first one is the critical evaluation of the present literature, the second topic interprets the Znojmo Altarpiece itself. This evaluation is based on a specific fine art and visual value of the altarpiece connected to its sociocultural environment for which it was made for: the Church of St. Nicolas in Znojmo city. The complexity of the theologial program of the piece is also analysed, as well as its connection to a supposed donor, Duke Albrecht II. of Germany of the House of Habsurg. Thesis deals with the motives of duke's order including the choice of the carving workshop originated in the artistic environment of Bavaria, which was completed by the domestic Viennese painting workshop. In terms of its artistic style, both the painting and carving style of the alterpiece are putting into context of the Bavarian and Viennese contemporary production. The relationship between the origins of the Znojmo Altarpiece and the painting work of the Master of the Fridrich Altarpiece and the sculptural work of Jakob Kaschauer are also...