Sebeprezentace Sovětského svazu na Mezinárodních výstavách v Paříží v letech 1925 a 1937
Self-presentation of the Soviet Union at the 1925 and 1937 Paris International Exhibitions
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128194Identifiers
Study Information System: 222989
Collections
- Kvalifikační práce [2248]
Author
Advisor
Referee
Czumalo, Vladimír
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
15. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Sovětský svaz, propaganda, Konstantin Melnikov, Mezinárodní výstava dekorativního a průmyslového moderního umění, 1925, konstruktivismus, Mezinárodní výstavě umění a techniky v moderním životě, 1937, Paříž, Boris Iofan, Věra Muchina, Dělník a kolchoznice, socialistický realismusKeywords (English)
Soviet Union, propaganda, Konstantin Melnikov, The International Exhibition of Modern Decorative and Industrial Arts, 1925, Constructivism, International Exposition of Art and Technology in Modern Life, 1937, Paříž, Boris Iofan, Vera Mukhina, Worker and Kolkhoz Woman, Socialist RealismBakalářská práce se zabývá sovětskými pavilony na světových výstavách v Paříži v letech 1925 (Mezinárodní výstava dekorativního a průmyslového moderního umění) a 1937 (Mezinárodní výstavě umění a techniky v moderním životě). Práce analyzuje oba zmiňované pavilony a snaží se porozumět tomu, jak SSSR systematicky používal tyto výstavy v rámci své kulturní diplomacie, jinak řečeno pro svou sebeprezentaci a propagaci myšlenek socialismu na Západě. Klíčová slova Sovětský svaz, propaganda, Konstantin Melnikov, Mezinárodní výstava dekorativního a průmyslového moderního umění, 1925, konstruktivismus, Mezinárodní výstava umění a techniky v moderním životě, 1937, Paříž, Boris Iofan, Věra Muchina, Dělník a kolchoznice, socialistický realismus.
The bachelor thesis deals with the Soviet pavilions at the International exhibitions that took place in Paris in 1925 and 1937. It analyses the two expositions and it shows the way how the Soviet regime had attempted systematically to shape international opinion on itself across Western Europe by means of cultural (soft) diplomacy. Keywords Soviet Union, propaganda, Konstantin Melnikov, The International Exhibition of Modern Decorative and Industrial Arts, 1925, Constructivism, International Exposition of Art and Technology in Modern Life, 1937, Paříž, Boris Iofan, Vera Mukhina, Worker and Kolkhoz Woman, Socialist Realism.