Modelování a procházení terénu
Terrain modelling and walk-through
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12970Identifiers
Study Information System: 47006
Collections
- Kvalifikační práce [11264]
Author
Advisor
Referee
Krajíček, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
General Computer Science
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
11. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Práce se zabývá problémem modelování a zobrazování scény. Předmětem modelování je jak terén, tak také objekty, které se na něm mohou nacházet. Vstupní terén může být libovolný, proto nepřipadá v úvahu, že by vstupní data terénu obsahovaly údaje o každé pozici stromu či keře na mapě. To je právě úkolem našeho modelování. Na základě vstupních parametrů musíme být schopni vygenerovat takové pozice objektů na mapě, aby se co nejvíce blížily skutečnosti. Poslední částí práce je zobrazení takto vymodelované scény a její procházení. Seznámíme se s různými typy objektů, možnostmi optimalizace zobrazování a technikami Level of detail. Výsledkem je aplikace, která nám demonstruje popsané techniky na příkladě scény s několika typy porostů, kterou můžeme interaktivně procházet.
My thesis deals with terrain modelling and scene displaying. The main subject of modelling is the terrain as well as objects, that can be found on it. Terrain data may be random so hey cannot include information about the position of each object (e.g. a tree or abush). This is the aim of our modelling; given the entry data, we must be able to generate objects at positions that would be as close to reality as possible. The last, but certainly not least part of the project is displaying the model-scene with the possibility of a walk-through. We will be introduced to various object types, possibilities of displaying optimization and we'll explore the "Level of detail" techniques. The result is an application displaying the described techniques on an example scene with a few types of brushwood including the possibity of an interactive walk-through.