Episodická paměť pro postavy z IVE
Episodic memory for project IVE
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/13037/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13037Identifiers
Study Information System: 46130
Collections
- Kvalifikační práce [11264]
Author
Advisor
Referee
Poch, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Programming
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
11. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Paměť je důležitou součástí každého člověka a na jejím fungování je závislý nejen rozvoj osobnosti, ale i každodenní chování. Je důležitá i pro věrohodné chování umělých bytostí. Tato práce má za cíl navrhnout model paměti, implementovat ho do projektu IVE a následně ověřit chování této paměti. Model má dvě oddělené části. Jedna slouží pro aktuálně spatřené nové předměty a druhá pro již déle známé předměty. Model má schopnost na požádání přesunout platné věci z první paměti do druhé, odstranit neplatné vzpomínky a ty, které se nevešly do kapacity paměti. Výběr odstraňovaných vzpomínek používá výpočet hodnoty vzpomínky na základě četnosti, posledního spatření, počtu podobných předmětů a statické zajímavosti objektu vzpomínky. Vzpomínky s nejmenší hodnotou se odstraní. Výsledný model se ukázal být vhodnýza normálních podmínek a nepřesvědčivý při velkém množství předmětů stejného druhu.
Memory is an important part of each human and the progress of personality depends on its function. Everyday behavior also depends on it. So for artificial human it is also important for their authentic behavior. The aim of this work is to design, implement and test memory model for project IVE. The model has two separated parts. The first one is for perception of new objects and second is for already known objects. Model has an ability to move valid objects from the first part to second, remove invalid remebrance and remove overflowing objects. Removing of the overflowing objects uses calculating value of remembrance. This value depends on frequency sight, last sight, static value called interesting and count of same object's type in memory. Remembrance with lower value is removed. The final model is good in various enviroment and unsatisfactory when enviroment has a lot of same objects.