Atlanti a karyatidy v Praze
Atlantes and caryatids in Prague
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13365Identifiers
Study Information System: 50101
Collections
- Kvalifikační práce [23776]
Author
Advisor
Referee
Líbal, Patrik
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Classical Archaeology
Department
Institute for Classical Archeology
Date of defense
14. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce "Atlanti a karyatidy v Praze" pojednává o tradici, zprostředkování, specifickém vývoji a tvarových variantách prvků přejatých z antické architektury - atlantů a karyatid. Pro úplné zachycení vývoje je nezbytné objasnit a pochopit původ a význam těchto prvků již v samotném starověku, kde zároveň sledujeme počátky napodobitelství starých vzorů. Původní karyatidy byly tanečnicemi Artemidina kultu ve obci Karyai na Peloponésu. Umisťování figurálních suportů pod břemeno stavby je starší než pozdější příběh o zradě občanů Karyai (Vitruvius), od něhož odvisí motiv umisťování lidských postav jakožto tektonických prvků do architektury - místo sloupů. Původ mytologický se později překrývá s motivem trestu. U některých karyatid, zejména nejslavnějších - Erechtheionkorai lze naopak hovořit o poctě - umístění soch na významné stavbě. Mytologický původ Atlanta je známý a jeho další umisťování v architektuře tak má jednoznačný původ. V helénistické době se začínají šířit první nápodoby starých vzorů a v celém vývoji tak sledujeme první velkou vlnu historismu. Nejčastější je trend kombinování starých vzorů do minulostí poučených forem. Z nejstarších karyatid jmenujme vedle zmíněných pokladnice Knidu a Sifnu v Delfách, nejstarší atlanty nalezneme v Diově chrámu v Agrigentu. Nejvýznamnější klasicizující...
Diploma work "Atlantes and Caryatids in Prague" deals with tradition, transition, specific development a shape varieties of elements taken from antique architecture - atlantes and caryatids. For deep comprehension of the whole development, first it's necessary show and understand origins and significance of these elements in antiquity itself. It's also shown a first age of copying and imitating of old models. Original caryatids were dancers of Artemis cult in a village called Karyai (Peloponnésos). Placing human figures in architecture is of older date than story of treachery of Karyai's citizens (Vitruvius), from which is derived placing them under an entablature as an expression of a punishment (in place of columns). Further, both stories are merging. E.g. in case of Erechtheionkorai we can speak of placing them for honor. Mothological origins of Atlant is well-known and placing him into architecture is logical. In hellenistic times were made o lot of reminiscences of old statues (copies or rather mixing of different sources) which can be considered as a first large wave of historism in development of figural supports. We can point out thesauroi of Cnidus and Siphnus in Delphi (the oldest caryatids) and Zeus Temple in Agrigento (the oldest atlantes). The most important classicizing varieties are from...