Faktory ovlivňující klima třídy
Factors affecting social climate in primary school
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/13487/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13487Identifiers
Study Information System: 50255
Collections
- Kvalifikační práce [23779]
Author
Advisor
Referee
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
24. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Sociální klima školní třídy je jev, který učitelé ze své praxe znají a mnozí s ním také počítají. Klima třídy je komplexní sociální úkaz, kterému je třeba věnovat soustavnou pozornost a seznamovat s ním studenty učitelství. Učitelé mají mít možnost diagnostikovat klima ve svých třídách, aby lépe třídu poznali a posílili tím práci se svými žáky. Diplomová práce nezahrnuje úplný přehled faktorů působících na klima třídy (např. vztahy mezi rodiči a školou nebo návyky, které si děti přinesly z domova). Ukazuje především na důležité činitele ovlivňující prostředí školy, jakým způsobem zasahují do pedagogické činnosti a mění proces výuky, jak ovlivňují jednání učitelů i žáků i jak pomáhají (ale někdy i škodí) vytvořit optimální klima ve třídě. Výzkumné šetření na soukromé a státní základní škole porovnává sociální klima tříd, upozorňuje na některé rozdíly a vysvětluje příčinu zjištěných rozdílů ve školách.
This thesis is focused on the social and environmental factors affecting social climate in primary school classes. Since the beginning of the 1990's, this topic has found its deserved place in Czech pedagogical research. The thesis compares social climate at a private and state school in Prague and shows their common and different features. The results of the survey and social analysis could become an inspiration for discussion and further research for teachers.