Učební styl v procesu kognitivního a metakognitivního učení
Learning style in the process of cognitive and metacognitive learning
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13489Identifikátory
SIS: 49710
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vališová, Alena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
26. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Text diplomové práce je zaměřen na téma učebního stylu a jeho místa v procesu kognitivního a metakognitivního učení. Práce obsahuje teoretické poznatky z dané problematiky a empirické šetření vlivu přístupů k učení na úspěšnost zvládnutí úkolové situace metakognitivního nácviku. V úvodní teoretické části jsou vymezeny pojmy kognitivního učení, pohled na problematiku z hledisek různých psychologických směrů; popisuje také motivační oblast a výkonové dispozice jako intervenující proměnné. Jsou zde zmíněny konkrétní systémy zpracování informací a jejich vliv na teorii učebního stylu jako metakognitivního činitele. Pedagogický kontext se věnuje teoriím vzdělávání, které tvoří podklad pro praktické využití poznatků z empirického šetření. Druhá část diplomové práce, obsahující výzkumné šetření, zjišťuje závislost či nezávislost úspěšného zpracování metakognitivních intervencí na preferovaném učebním stylu. Výzkum upozornil na potenciální možnost změny přístupu k učení na základě zvyšování úrovně metakognitivních dovedností a využívání myšlení vyššího řádu. Šetření také zjistilo, že rozvoje metakognice je schopen každý bez ohledu na svůj preferovaný přístup k učení, čímž byla i ověřena použitá metoda metakognitivního nácviku.
The text of the thesis is focused on the theme of learning style and its position in the process of cognitive and metacognitive learning. The thesis contains theoretical concepts from given sphere and empirical research of the influence of approach to learning on the successful command of task of metacognitive training. In the introductory theoretical part, there are defined the terms of cognitive learning, perspective on problems from the point of view of different psychological schools; it also defies motivational sphere and performance predispositions as intervene variable. There are mentioned concrete systems of receiving and decoding information and their affect on the theory of learning style as a metacognitive factor. Pedagogical context deals with theories of education, which create the ground for practical use of knowledge, gained from empirical research. The second part of thesis contains the research, which surveys the correlation of successful processing of metacognitive interventions and preferred learning style. The research pointed out the potential possibility of changing the approach to learning by increasing the level of metacognitive skills and using the higher levels of thinking. It was also uncovered, that everybody is potentially able to enlarge the metacognitive skills, no matter what...