Aktuální otázky výchovy k tvořivosti
Contemporary problems of creative education
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/13495/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13495Identifiers
Study Information System: 49707
Collections
- Kvalifikační práce [23795]
Author
Advisor
Referee
Pelikán, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
26. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce se zabývá problematikou aktuálních otázek výchovy k tvořivosti a má teoreticko-výzkumný charakter. Vychází z logiky zkoumaného jevu a klade důraz na integraci vybraných teorií do jednotného celku. První kapitola teoretické části diplomové práce vymezuje tvořivost, uvádí stručný přehled dostupných pojetí tvořivosti od vybraných autorů a zpracovává problematiku tvořivosti z pedagogickopsychologického hlediska. Druhá kapitola diplomové práce je věnována výchově k tvořivosti, definuje ji, předkládá vybraná pojetí, uvádí didaktická východiska a zabývá se obecnými i konkrétními didaktickými metodami a technikami. Třetí kapitola strukturuje aktuální otázky výchovy k tvořivosti a prezentuje empirické ověření jejich základních východisek. Empirické ověření probíhalo na dvou základních školách, vzorek respondentů čítal 60 rodičů žáků základní školy a 60 učitelů základní školy a výzkumným nástrojem byl dotazník.
This work is focused on the problems of contemporary creative education from the theoretical - empirical view. It has an approach to integrate all available theories at ease, in a natural way. The first chapter of the theoretical diploma's part defines creativity as a psychological problem, compares theories of chosen authors, divides the types of creativity and describes its statuses and processes in the point of view of their development. The second chapter is about creative education; it presents various didactic theories, methods and techniques. The third chapter presents summary of basic contemporary problems of creative education and it is the empirical verification of their essential starting point. The important question is this: How the parents and the teachers reflect creativity and its development? The empirical verification was preceded at the elementary school with the prepared questionnaire.