Vymezení a srovnání pojmu arteterapie a nově zaváděného pojmu artefiletika
Definition and comparison of the term art-therapy and the newly introduced term of art-philetics
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/13500/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13500Identifiers
Study Information System: 28680
Collections
- Kvalifikační práce [23779]
Author
Advisor
Referee
Junková, Vendula
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
17. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Cílem této diplomové práce je seznámit čtenáře blížeji s termíny arteterapie a artefiletika. Uvést, co mají oba pojmy společné, a v čem se od sebe odlišují. Nečiníme si nárok na kompletní uchopení dané problematiky, spíše se jedná o jistý nástin, který by mohl sloužit coby inspirace dalšímu zkoumání. Rozlišovat oba pojmy se nám jeví jako vysoce žádoucí, a to zejména z důvodu, že artefiletika, jako specifické 8 pojetí výchovy uměním s převažujícím zájmem o výtvarný projev, je praktikována v pedagogicko- výchovných zařízeních. Těmi, kdo vedou artefiletická setkání, jsou učitelé a jiní pedagogičtí pracovníci. Na poli vzdělávacího procesu není dostatek prostoru pro práci s osobními problémy účastníků, pro terapeutické zásahy. Navíc pedagogičtí pracovníci k takovýmto intervencím nemají často kromě časových i prostorových možností ani patřičnou erudici, osobnostní předpoklady či zkušenosti. Proto se nám jeví jako nežádoucí vnášet čisté arteterapeutické metody do vzdělávacího procesu, a to z důvodu, že by potenciální vynořující se problematická témata nemusela být dostatečně zpracována. Výchovně-vzdělávací proces má svá specifika, jim je nutno se přizpůsobit. Na druhou stranu ale vzdát se plně možnosti využívat výtvarné umění jako prostředku osobního vyjádření či seberozvoje, se nám jeví jako zbytečné a nežádoucí....