Kanonie Cyriaků (křižovníků s červeným srdcem) na Starém Městě pražském v letech 1628-1729
The knights of the cross with the red heart (Cyriaci) and their convent in the Old Town of Prague between 1628-1729
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13525Identifiers
Study Information System: 50449
Collections
- Kvalifikační práce [23776]
Author
Advisor
Referee
Čornejová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Auxiliary Historical Sciences and Archive Studies
Department
Department of Auxiliary Historical Sciences and Archive Studies
Date of defense
10. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Studium raně novověkých církevních dějin a zvláště období pobělohorské rekatolizace bylo v minulosti příliš často ovlivňováno nebo přímo určováno světonázorově ideovými a nacionálními postoji a politickými tlaky. Pojetí řady studií dokonce i souhrnného rázu krom toho vycházelo ze znalosti pouze značně omezené pramenné základny, a již proto vykazují v interpretační rovině četné nedostatky. Vzhledem k velkému bohatství dochovaných písemných pramenů patří církevní dějiny období pobělohorského, a to zejména druhé poloviny 17. století, stále k poměrně málo probádaným úsekům české národní historie. Objektivnímu výzkumu a historiografické produkci se na tomto poli po delší odmlce otevřely cesty naplno teprve v nedávných letech. Současná doba dává vzniku řadě kvalitních monotematických studií, jež zakládají perspektivu nových pojednání syntetického rázu.
An extensive historical knowledge of the Cyriac church order is enabled due to a set of mostly Latin archival manuscript books (deposited mainly in the National Library in Prague), accomplished betw. 1740-1770 by the conventual historian, a luminary Joannes C. Rohn whose work methods and sources have been a subject of investigation. The further aim of this paper is to define the order`s involvement in the social and liturgical life in terms of Post-White- Mountain catholic superiority. Prague`s order possessions were restored from Cracovian centre after a long cessation in 1628, and later (till 1783) remained a single Cyriaci convent in Bohemia. These regular canons focused their public activity predominantly on a local spiritual service, carried out up from 1640 also in the adjacent Holy Spirit`s district, and later in a stretch of suburban village area. As well, variably, assisted in a parochial administration throughout the country. Within a few decades the clerics gained confidence of the local, hitherto confessionwise prevalently utraquist parishioners, and a close cooperation was established. While in materially harsh beginnings neighbours` loyalty had to be urged, later, by the vastly instigated public devotion, plentiful private ecclesiastic donations and pro anima mass foundations became a common...