K pramenům poezie: teorie geneze literárního díla u Jacquesa Maritaina
Towards the sources of poetry: theory of the genesis of literary work by Jacques Maritain
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/13560/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13560Identifiers
Study Information System: 27295
Collections
- Kvalifikační práce [23778]
Author
Advisor
Referee
Jiráček, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
10. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce se zabývá Maritainovou teorií umění z hlediska jejího možného přínosu pro literární teorii. Ten je spatřován především v definici uměleckého díla jako takového na základě specifického básnického poznání. Básnické poznání je zvláštní nepojmový druh poznání, k němuž dochází prostřednictvím emoce, díky níž umělec skrze svou subjektivitu zachycuje nějaký jedinečný aspekt bytí. Maritainova teorie inspirace zachycuje umělecké dílo od samého počátku, od zrození tvůrčí intuice v umělcově duši až ke konečnému vtělení této intuice v konkrétním díle a naznačuje také cestu předávání smyslu díla vnímateli. V první části práce je představen širší kontext Maritainovy filozofie se zvláštním důrazem na filozofii dějin a epistemologii, oblasti, které s Maritainovou teorií umění úzce souvisí. Epistemologie proto, že Maritain definuje umění právě zvláštním druhem poznání, filozofie dějin především ve vztahu k teorii sebeuvědomění poezie. Dále je pozornost zaměřena nejprve na obecnou definici krásných umění jako jednoty umění a poezie, na vlastní teorii inspirace a poté na to, jak se inspirace, resp. básnická intuice, jež je společným jmenovatelem všech umění, vtěluje v literárním díle. Z tohoto hlediska je významným Maritainovým přínosem především zachycení principů moderní poezie a teorie "tří epifanií poezie" -...
This dissertation deals with the Maritain's art theory from the point of view of its potential contribution to the theory of literature. The contribution is considered to concentrate particularly in the definition of the artistic work as such on the basis of the specific poetic knowledge. Poetic knowledge is a special non-conceptional kind of knowledge, which takes place through emotions, through which the artist by means of his subjectivity portrays some unique aspect of the existence. Maritain's theory of inspiration portrays the artistic work from the very beginning, from the moment the creative intuition is born in the spirit of the artist until the final embodying of this intuition in the given art work. This theory marks also the way of passing the sense of the art work to the spectator. In the first part of the dissertation, wider context of the Maritain's philosophy is presented with particular emphasis on the philosophy of the history and on epistemology - areas, which are closely connected with the Maritain's art theory. Epistemology - because Maritain defines the art particularly by the special way of knowledge, philosophy of the history - particularly in relation to the theory of self-awareness of the poetry. The dissertation is furthermore focused first on the general definition of the fine...