Roztříštěný svět Enrique Lihna
Fragmented world of Enrique Lihn
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13590Identifiers
Study Information System: 35293
Collections
- Kvalifikační práce [23778]
Author
Advisor
Referee
Fousek, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Spanish Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
19. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato práce představuje tvorbu chilského literáta 2. poloviny 20. století Enrique Uhna. Konrétně pak zkoumá přítomnost postmoderních aspektů v jeho básnickém díle. V první části práce autorka přibližuje rysy charakteristické pro současnou dobu a společnost. Pracuje s termíny postmoderna, věk prázdnoty, narcistní a fragmentarizovaná společnost. Posléze přistupuje k charakteristice postmodernismu (estetického konceptu), který vymezuje na pozadí modernismu, vysvětlením vzájemného vztahu obou estetik. Následuje stručný úvod do postmoderní literatury a stručný přehled vývojových tendencí v současné hispanoamerické poezii. Do tohoto kontextu je pak situován Enrique Uhn, jehož básně jsou podrobeny obsahovému a formálnímu rozboru. Na závěr je posouzeno, do jaké míry lze Uhna označovat za postmoderního autora.
The aim of this thesis is to introduce a Chilean contemporary poet Enrique Uhn, in particular, the postmodern aspects of his poetry. ln the first part, main characteristic features of the actual society are presented, using such terms as posmodernity, age of emptiness, narcist and fragmentary society. The author continues with the explanation of the aesthetics of postmodernism that is characterized as either emerging from, in reaction to, or superseding, modernism. Afterwards, a short introduction to the postmodern literature is given, followed by a brief survey of the contemporary Latinamerican literature with a special focus on the Chilean poetry. Within this framework, we analyze Lihn's writing, both, its formal andcontent part. As a conclusion it is decided whether it is possible to consider Enrique Lihn a postmodern writer.