(Post)Modern Inferno: Flann O'Brien's The Third Policeman between modern and medieval netherworlds
(Post)moderní Inferno: Třetí strážník Flanna O'Briena a středověké a moderní vize zásvětí
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13615Identifikátory
SIS: 49777
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Armand, Louis
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglistiky a amerikanistiky
Datum obhajoby
19. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Tématem této diplomové práce je interpretace románu irského spisovatele Flanna O'Briena The Third Policeman (v českém překladu Ondřeje Pilného Třetí strážník). Analýza se zaměřuje na motiv zásvětí / pekla, do něhož je uvržen vypravěč a zároveň protagonista tohoto textu. Tato práce se soustřeďuje na analogie mezi O'Brienovym dílem a nejznámějším "průvodcem zásvětím" v literární historii, tedy Dantovou Komedií. Cílem práce je ukázat, jakým způsobem O'Brienův román vstupuje do složitého "dialogu" s křesťanskou eschatologickou doktrínou, v němž se konstantně střídají polohy parodie a afirmace, jejíchž výslednicí je pak komplexní reprezentace Pekla "sub specie temporis nostri".
I have discussed earlier Noman's hallucinatory experience of "woodenness" spreading across his whole body - "a dry timber poison killing me" (119). It provides another stage in the consistently allegorical construction of the motif. Noman's moment of enlightenment, the possibility of the discovery of an allegorical meaning, is of course immediately distorted by the fact that Noman is already dead and - if his dwelling-place is hell - there is no possibility of further degradation, he is all "wood" by now. "Woodenness" he correctly associates with death, yet as always he misses the point as it is primarily a "spiritual" death that is signalized here.