Svědomí z hlediska teologie a psychologie
Conception of the evil according to Plato, Plotinus and Saint Augustine
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13848Identifiers
Study Information System: 448
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Janošová, Pavlína
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Teaching of Religion, Ethics and Philosophy
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Tématem této diplomové práce je svědomí z hlediska teologie a psychologie a jeho důsledky pro mravní výchovu dětí a mládeže. Nejprve se budu zabývat výkladem a charakteristikou pojmu svědomí a zmíním i pohled na svědomí v kontextu biblickém a filosofickém. Mým cílem bude vyložit pojem svědomí z hlediska teologického a psychologického, a to jak v období historickém, tak současném. Závěrem mé práce se budu věnovat morální výchově dětí a mládeže a s ní souvisejícímu vývoji svědomí.
The subject matter of this diploma paper is conscience concerning theology and psychology and its consequences on the moral education of children and teenagers. Firstly, I will focus on an explication and characteristics of the definition of conscience and further I will deal with the conscience in the context of the Bible and philosophy. My aim will be explain the definition of conscience in the terms of theology and psychology, not only in the history but also nowadays. At the end of my paper I will attend to moral education of children and teenagers and to that related development of conscience.