Zastoupení zdravotní tělesné výchovy v osnovách pro základní školy a její využití u cílové experimentální skupiny starších žáků Základní školy Strančice
Corrective physical education in primary school curricula (grades 1-9) and its implementation in a targeted experimental group of older students at the Stančice primary School
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/13877/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13877Identifiers
Study Information System: 36370
Collections
- Kvalifikační práce [8907]
Author
Advisor
Referee
Prajerová, Květa
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Adapted Physical and Occupational Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Název: Zastoupení zdravotní tělesné výchovy v osnovách základní školy a její využití u cílové experimentální skupiny starších žáků Základní školy Strančice. Title: Corrective physical education in primary school curricula (grades 1-9) and its implementation in a targeted experimental group of older students at the Strančice Primary School. Cíle práce: Zmapovat zastoupení zdravotní tělesné výchovy v osnovách pro základní školy. Objasnit nezbytnost pravidelného zařazení vyrovnávacích cvičebních prostředků zdravotní tělesné výchovy do hodin tělesné výchovy vzhledem ke zjištěným funkčním poruchám pohybového aparátu ve vybraném souboru. Zhodnotit efektivitu nápravných prvků vzhledem k funkčním poruchám pohybového aparátu při sledování vybraného souboru v určitém časovém harmonogramu. Metody: Vybraný soubor žákyň II stupně základní školy byl dlouhodobě sledován a testován jednoduchými testy mapujícími stav různých skupin. Testy i následné vyrovnávací cvičební prostředky zdravotní tělesné výchovy byly vybrány adekvátně k časovým a materiálním možnostem učitele tělesné výchovy základní školy. Výsledky: Výsledky jsou charakteru informačního. Zhodnocují efektivitu pravidelného zařazení nápravných prvků zdravotní tělesné výchovy do hodin tělesné výchovy ve vybraném souboru žáků vzhledem k funkčním poruchám...
Title: Corrective physical education in pnmary school curricula (grades 1-9) and its implementation in a targeted experimental group of older students at the Strančice Primary School. This thesis summarizes the current corrective physical education included in primary school curricula. It deals with the effectiveness of incorporating corrective exercises in physical education classes and the decrease in functional musculoskeletal disorders in a selected group of students. Aim of the thesis: The thesis attempts to map the use of corrective physical education in primary school curricula. lt also clarifies the necessity of regular inclusion of corrective exercises in physical education classes, especially in a selected group for which functional musculoskeletal disorders were found. The thesis evaluates the effectiveness of using corrective exercises by observing a selected group of students with functional musculoskeletal disorders throughout a certain period of time. Methodology: A selected group of second-level primary school students were observed long- term and tested using simple tests to map the current state of a group of primary school students. The tests and subsequent corrective exercises were chosen to adequately meet the physical education teacher's time and material possibilities....