An exploration of Rushdie's narrative strategy in Shame and Midnight's Children, its usage to create a social commentary on the political situation of India and Pakistan, and placing Rushdie's literature in the context of post-colonialism
Zkoumání Rushdieho vypravěčské techniky v jeho románech Hanba a Půlnoční děti, její použití k vytvoření sociálního komentáře o politické situaci v Indii a v Pákistánu, a zařazení Rusdieho literatury do post-koloniálního kontextu
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/14171Identifiers
Study Information System: 56566
Collections
- Kvalifikační práce [23778]
Author
Advisor
Referee
Beran, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
4. 2. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Hlavním cílem této bakalářské práce je zkoumání vypravěčské techniky Salmana Rushdieho v jeho románech Půlnoční děti (1981) a Hanba (1983). K pochopení Rushdieho literární tvorby je důležité nahlédnout do jeho života a identifikovat podněty, které tuto tvorbu ovlivnily. Také historie Indie a Pákistánu hrají v jeho dílech důležitou roli. Příběhy Půlnočních děti i Hanby se v těchto zemích odehrávají, proto se část práce právě touto historií zabývá. Nadále je Rushdieho tvorba charakterizována jako magickorealistická, postmoderní a postkoloniální, a tyto prvky jsou pomocí příkladů z Půlnočních dětí a Hanby ilustrovány.
This BA paper discusses how Salman Rushdie makes use of the narrative strategy of magical realism in his novels Midnight's Children and Shame, to create a picture of and a commentary upon the culture and politics of India and Pakistan in the 20th century, taking into consideration the use of multiple perspectives - individual, universal, historical. Rushdie's literature and narrative strategy are also discussed in light of how they are deployed to illuminate post-colonialism and its associated dilemmas.