Perceptuální a subjektivní komponenta body image u dívek předškolního věku
Perceptual and subjective component of body image in preschool girls
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/14522Identifiers
Study Information System: 140004
Collections
- Kvalifikační práce [23776]
Author
Advisor
Referee
Hrachovinová, Tamara
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
2. 4. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Sociokulturní ideál krásy je přejímán již v předškolním věku (Feldman et al., 1988, Flannery - Schroeder a Chrisler, 1996). Předškolní děti se od svých rodiču! sourozencu, vrstevníku a z médií učí, že štíhlost je vysoce oceňována a být "tlustý" je špatné. Jsou ovlivněny televizí, dětskými časopisy i hračkami typu panenky Barbie. Cílem této práce bylo zjistit, jak je body image formován u dívek předškolního věku 1 zda lze tyto zněny detekovat metodou, adekvátní chápání předškolních dívek. Dále jsem chtěla zmapovat, co soudí předškolní dívky o svých proporcích, jaké proporce považují za ideální, zda rozumí pojmu dieta! jak hodnotí zájmy štíhlé a silné figury, do jaké míry jsou schopny přesného odhadu vlastního těla a postavy matky, jaká je jejich představa o ideální budoucí postavě. Výsledky ukazují, že k významným kvalitativním změnám dochází mezi čtvrtým a pátým rokem života. Tříleté a některé čtyřleté dívky ještě nejsou schopny postihnout (nebo verbálně vyjádřit) rozdíly mezi odlišnými tělesnými rozměry. Pětileté a šestileté dívky dobře rozlišují tělesné rozměry, často používají negativní označení pro objemnější tělesné proporce. Šestileté a starší dívky mají již realistický body image. Většina z nich vyjadřuje averze a kritické připomínky vuči lidem s nadváhou. To muže znamenat, že začínají přijímat...