Obezita v českých médiích
Obesity in the Czech media
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/147645Identifiers
Study Information System: 226957
Collections
- Kvalifikační práce [4497]
Author
Advisor
Consultant
Hejlová, Denisa
Referee
Svačina, Štěpán
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Dietitian with Specialization
Department
3rd Department of Medicine - Department of Endocrinology and Metabolism First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague
Date of defense
2. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
obezita, výživa, fyzická aktivita, média, kvantitativní obsahová analýzaKeywords (English)
obesity, nutrition, physical activity, media, quantitative content analysisRostoucí prevalence obezity v dospělé i dětské populaci nejen v rozvinutých zemích je s ohledem na přidružená zdravotní rizika a komplikace vnímána jako celosvětový problém. Práce kvantifikuje mediální obsahy ve zvoleném období 01.07.2019-30.06.2020, identifikuje, jaká média a s jakým dosahem téma obezity komunikují nejčastěji, a ověřuje, zda toto zjištění koreluje se zdroji informací, které nejčastěji využívají obézní. Mimoto zjišťuje korelaci mezi uvedením výrazu obezita v titulku a komplexností informací v daném článku uvedených. Hlavním cílem práce je analyzovat mediální obsahy coby zdroje informací o obezitě a v této souvislosti ověřit, zda mediální obsahy podporují stereotypy ve smyslu vyobrazení obezity jako onemocnění a zdravotního rizika souvisejícího s individuální zodpovědností na úrovni etiologie i terapie, včetně odpovídající stigmatizující vizualizace. Dále pak, zda autoři mediálních obsahů týkajících se obezity, pakliže je tato vnímána jako onemocnění, nejčastěji zprostředkovávají názory a pohledy lékařů, resp. lékařů-obezitologů, a jsou prostředkem pro vládní komunikaci strategií v oblasti zdraví a zdravotní gramotnosti obyvatel ČR. K ověření platnosti hypotéz stanovených v souladu s cíli práce byla použita kvantitativní obsahová analýza, kdy z výzkumného vzorku čítajícího 4 190...
The growing prevalence of obesity, both in adults and children, not only in developed countries, is perceived as a global problem due to the associated health risks. This study quantifies the media content in the selected period 01.07.2019-30.06.2020, it identifies which media and with what reach communicates the obesity most often, as well as verifies whether this finding correlates with the sources of information most often used by obese people. In addition, it finds a correlation between the use of the term obesity in the title and the complexity of the information contained therein. The aim of this study is to analyze media content as a source of information on obesity and to verify in this context whether media content supports the stereotype in terms of depicting obesity as a disease and health risk associated with individual responsibility at the level of etiology and therapy, including appropriate stigmatizing visualization. Furthermore to verify, whether the authors of media content related to obesity, as this is perceived as a disease, most often mediate the views and perspectives of doctors, respectively obesitologists, and are a means for government communication of strategies in the field of health and health literacy of the Czech Republic's population. There was used quantitative...