Proměny motorismu v Československu následně v České republice po roce 1989 v souvislosti s oficiálním vstupem dovozních zastoupení automobilových značek
Changes in motoring in Czechoslovakia subsequetly in the Czech Republic after 1989 in connection with the entry of official import representations of car brands
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148756Identifiers
Study Information System: 225831
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Tuček, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Historical Sociology
Department
Programme Historical Sociology
Date of defense
13. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Cílem práce je zachytit proměnu v motorismu, která proběhla od roku 1989 do 2021.Stručně uvést politická rozhodnutí a právní změny, které spustily a současně umožnily započetí procesu změn. Důraz je kladen na popis prostředí importérů a modernizaci, kterou svým vstupem do ČSFR, respektive ČR přinesli. Vedle samotného motorismu si autorka všímá i problematik s motorismem souvisejících, jako například rozvoje sítě čerpacích stanic nebo vznik nových výrobních závodů na území České republiky. Výrazným motivem celé práce je poté snaha o zachycení proměny procesu prodeje automobilu. Na základě relevantních statistických údajů jsou podrobně analyzovány preference zákazníků v oblasti značek automobilů a jejich vývoj v čase v pozorovaném období (tj. od roku 1989 do současnosti). Zdrojem bádání se stala periodika, odborné knihy, statistiky, výroční zprávy, internetové zdroje, rozhovory s odborníky z automobilové branže a interní pracovní poznámky autorky. Klíčová slova Automobil, změna, motorismus, importér, politické rozhodnutí, ekonomický vliv, data, technologie, moderní.
The main objective of this thesis is to capture development of motoring, which took place from 1989 to 2021. The aim is to summarize political decisions and legal shifts, which triggered and at the same time allowed the process of transformation. Emphasis is placed on the description of the environment of car importers and the modernization that they brought to the Czechoslovak Socialist Republic and the Czech Republic, respectively. Author focuses not only on motoring but also reflects issues that relate thereto, such as development of the network of petrol stations or the establishment of new car production plants in the Czech Republic. A significant motive for this work is the effort to capture development of car sales processes. Customers' preferences in terms of car manufacturers within the observed period (i.e. from 1989 until today) are analyzed in detail on the basis of relevant statistic data. Presented study is a result of research in periodicals, specialist books, statistics, annual reports, internet resources, oral interviews with experts on automotive, and working notes of the author. Keywords Car, development, motoring, car importer, political resolution, economic impact, data, technology, modern.