Through the eyes of ex-Yugoslav FAMU student and film director: Experience of film culture in Czechoslovakia and Yugoslavia during the period of socialist dictatorship
Očima bývalého jugoslávského studenta FAMU a filmového režiséra: Zkušenost filmové kultury v Československu a Jugoslávii v období socialistické diktatury
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148796Identifikátory
SIS: 224612
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Houda, Přemysl
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Orální historie - soudobé dějiny
Katedra / ústav / klinika
Program Orální historie - soudobé dějiny
Datum obhajoby
13. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Angličtina
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Socialistický film, Nová vlna, Jugoslávie, Československo, FAMU, orální historie, historická subjektivitaKlíčová slova (anglicky)
Socialist Film, New Wave, Yugoslavia, Czechoslovakia, FAMU, Oral History, Historical SubjectivityTato práce se zabývá studiem československé a jugoslávské kinematografie během socialistické diktatury mezi lety 1960 a 1970. Jako hlavní zdroj informací jsem si vybrala vypravěče, který obě tyto kultury zažil. Mým hlavním cílem je komparativní analýza obou těchto filmových kultur a hledání odpovědí na otázky, jež mohou být předány pouze v mluvené podobě. Snažila jsem se popsat jak podobnosti, tak rozdíly mezi oběma zkoumanými kulturami, dále objevit vztah mezi Československem a Jugoslávií, který tyto kultury buď stmeloval nebo ještě více rozděloval. V neposlední řadě jsem se pokusila předat svůj subjektvní pohled na socioekonomické poměry, pod jejichž taktovkou zmíněné filmové kultury vznikly a poté zanikly spolu se socialistickým režimem. Zvláštní pozornosti se bude těšit historická subjektivita a její vliv na kulturu a paměť. Klíčová slova: Socialistický film, Nová vlna, Jugoslávie, Československo, FAMU, orální historie, historická subjektivita
This thesis is a contribution to the study of the Czechoslovak and Yugoslav film culture during the socialist dictatorship of the 1960s and 1970s as told by an oral source who experienced this culture in both socialist countries. The main aim is to comparatively approach this topic and find answers that can only be provided through oral history. My attempt is to depict similarities and differences between the two nations' film cultures, discover a Czechoslovak-Yugoslav bond that either held or detached the nations together, and provide a subjective approach to the socio-cultural circumstances that created the basics for the film culture's rise and fall under the socialist dictatorship. Therefore, a special attention is given to historical subjectivity and its relation to memory and culture. Keywords: Socialist Film, New Wave, Yugoslavia, Czechoslovakia, FAMU, Oral History, Historical Subjectivity