Rozvoj kariéry se zaměřením na absolventy vysokých škol
Career development focusing on university graduates
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/14957Identifiers
Study Information System: 59647
Collections
- Kvalifikační práce [23778]
Author
Advisor
Referee
Neusarová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
21. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Cílem této práce je nastínit motná pojetí konceptu kariéry v managementu a dnešní společnosti a porovnat je s tradičním pohledem na kariéru vycházejícím z teorií managementu dvacátého století. Na příkladu absolventů vysokých škol vstupujících na trh práce je poukázáno na zvětšující se rozdíly ve vnímání kariéry u jednotlivých zaměstnanců i organizací. Uvědomění si individuálních odlišností v přístupu k rozvoji profesního uplatnění je klíčové pro pracovníky personálních oddělení organizací, manatery, pro samotné pracovníky i pro profesionály vzdělávání dospělých. Individuální zodpovědnost za rozvoj vlastní profesní dráhy vzrůstá. Změny ve společnosti s sebou nesou odlišné hodnoty a priority v profesním tivotě, a na ty musí organizace v oblasti rozvoje a vzdělávání pracovníků reagovat. Tato práce je shrnutím problematiky rozvoje a řízení kariéry v současné společnosti a měla by být podnětem k úvahám o vlastních cílech v profesním tivotě pro absolventy vysokých škol stejně jako inspirací v oblasti řízení a rozvoje kariéry pro pracovníky lidských zdrojů.
The purpose of this paper is to outline the various possible approaches in the concept of career management and development within contemporary management. Career theories of the 20th century are compared with the theories relevant to current society. The notion of career development is changing with different employees and organizations understand professional careers differently. This emerging variation is applicable especially for university graduates who are entering the labor market with highly diverse expectations. The understanding of individual differences in career expectations is one of the key factors of the success of organizations. Human Resources professionals, managers, and professionals in adult education, should be aware that career expectation is important and consider the different priorities and values of individual employees in their future professional growth and development. Beside these professionals, also individuals should be more responsible for their own career success. This paper summarizes the issue of career development and it aims to contribute to discussions about career management and career development for Human Resources professionals as well as for individual employees.