Učebnice dějepisu. Principy jejich konstrukce a příklad konkrétní realizace
History textbook. Principles of their structure and the example of concrete implementation
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15016Identifiers
Study Information System: 59420
Collections
- Kvalifikační práce [23776]
Author
Advisor
Referee
Ulvr, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History
Department
Institute of Czech History
Date of defense
19. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
V předkládané práci se věnuji problematice učebnice dějepisu, jak v teoretické, tak v praktické rovině. Teoretická část je nezbytným podkladem pro konkrétní řešení dané problematiky. V části Teoretická východiska jsem se snažila uchopit dané téma v co největší šíři a sumarizovat hlavní předpoklady. V Typologii učebnic dějepisu jsem shrnula různé přístupy a metody ve zpracování učebnic. V konkrétní ukázce učebnice jsme vycházela z propojení národních a světových dějin. Zvolený typ učebnice se také snaží více rozvíjet schopnosti a dovednosti žáků.
My study about history textbook has three different parts. The first and second sections inform on the main theoretical problems and the generál developments in the presentation of history over the last decades. I involved topics such as History Textbook in the School System, Theory of Textbooks, Research of Textbooks, Structure of Text, Changes in Structure and Contents of the Czech History Textbooks. In the part Typology of History Textbooks I summarize the different approaches and methods in creating of textbooks as well as the connection between national and generál history. I present my own idea of history textbook in the third part. It is organize chronologically, the chapter present the period from 1740 to 1789. I link national, European and globál history together. I include the traditional events of this period as well as the different dimensions of development: politics, economy, sociál context, culture and technology. Every topič has part which tries to develop pupil abilities. In the text, priority is given to understanding the key factors which create the contemporary world.