Fenomén šikany na základních školách
Bullying in elementary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15036Identifiers
Study Information System: 58891
Collections
- Kvalifikační práce [23776]
Author
Advisor
Referee
Lorenzová, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
26. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato diplomová práce je pokusem o propojení teoretických otázek týkajících se agresivity a šikany s praktickým zmapováním aktuální situace jejího řešení. Teoretická část věnovaná agresivitě postupuje od teorií předních odborníků na lidské chování, až k jevům, které se vyskytují v současné moderní společnosti jako kupříkladu pornografie, mediální násilí, návykové látky nebo virtuální realita a je jim tradičně připisován vliv na zvýšení agresivního chování. Z těchto obecných pohledů na agresivní chování vychází dále popis šikany jako specifického projevu agrese konkrétně na základních školách. Postupováno je opět od teorií, které se pokoušejí popsat tento jev až k praktické části, která mapuje jednotlivé instituce, které jsou v České republice úzce spojeny s řešením šikany. Poslední kapitola je navíc věnována informačním zdrojům, jež jsou přístupné pedagogickým pracovníkům v českém školství, kteří se zajímají, nebo jsou nuceni se zabývat tímto sociálně-patologickým jevem.
This Masters Thesis attempts to link theoretical questions about agressiveness and bullying with practical mapping of the current situation and to present possible solutions. The theoretical part concerning agressiveness starts with various experts' theories of human behavior and progresses to describe contemporary problematic social phenomena such as pornography, media violence, addictive substances and virtual reality, which have been understood as factors increasing agressive behavior. Bullying, as a specific type of agressive behavior, is further described in the context of elementary schools. Theoretical framework of bullying is complemented with mapping of specific institutions involved in finding solutions to bullying in the Czech Republic. The last chapter presents information resources available to pedagogical staff within the Czech educational system who are interested in this socio-pathological phenomenon or must deal with it.