Průřezová témata v gymnaziální výuce anglického jazyka
Cross-subjects topics in the grammar school TEFL
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/15095/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15095Identifiers
Study Information System: 59384
Collections
- Kvalifikační práce [23795]
Author
Advisor
Referee
Berglová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato diplomová práce se věnovala nové součásti českého kurikula - tzv. průřezovým tématům a možnostem jejich začlenění do gymnaziální výuky anglického jazyka (konkrétně třetího ročníku čtyřletého studia a ekvivalentních ročníků víceletých studijních programů). Dle provedeného šetření (pro školní rok 2007-2008) je nejfrekventovanějším titulem používaným k výuce angličtiny na pražských gymnáziích v příslušných ročnících učebnice New Opportunities. Na základě její analýzy lze konstatovat, že tento titul může učiteli poskytnout určitou míru opory při zařazování průřezových témat do výuky anglického jazyka. Více než desetina stran v dané učebnici byla shledána snadno využitelnou k tomuto účelu. Téměř čtyřicet procent stran této publikace pak skýtá příležitosti, jež může učitel využít jako "odrazového můstku" k zařazení jednoho z průřezových témat. V tomto případě je však nevyhnutelné, aby dané téma dále rozvíjel za použití jiných materiálů či vlastní invence. Právě tento fakt předpokládá, že se učitel bude (kromě svého oboru) velmi dobře orientovat ještě v problematice všech průřezových témat - stav, kterého lze dosáhnout jen velmi obtížně. Možným řešením se zdá být přednostní orientace na jedno z průřezových témat a následná domluva pedagogického sboru o tom, kdo se bude věnovat jednotlivým průřezovým tématům...
The overall objective of this paper is to consider possible ways of incorporating "cross-subject topics" into the grammar school curriculum when teaching English as a foreign language (TEFL), in particular the third year of a four-year course (where a course spans more than four years this would be the equivalent). 1 New Concept of Czech Education The first chapter enumerates the most important changes brought about by the new curricular reform. To name but a few: education should primarily focus on creating and developing "key skills". The Curricular Framework for Grammar Schools (Rámcový vzdělávací program pro gymnázia) which is relevant for the purposes of this paper specifies the following key skills: Learning, Problem Solving, Communication, Social and Personal skills, Citizenship skills, and Entrepreneurial skills. Another requirement stated in the Framework is the schools' obligation to incorporate "cross-subject topics" into their own school curriculum ("školní vzdělávací program"). In the Framework five statutory cross-subject topics can be found: Personal and Social Education, Education of Thinking in European and Global Context, Multicultural Education, Environmental Education, and Media Education. The Framework also suggests various ways of incorporating these topics into the school curriculum....