Problematika komunálních odpadních vod ve výuce biologie na SŠ
The sewerage water in biology education at secondary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15115Identifiers
Study Information System: 57399
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Skýbová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Lidská společnost se od pradávna potýká s problematikou odpadů (ať již v podobě tuhých odpadů, emisí či znečištění vody). Několik posledních let se tato otázka stává natolik palčivou, že před ní již lidstvo nemůže zavírat oči a musí ji začít okamžitě řešit. Začínáme se řídit zásadou, že vše, co si z přírody vezmeme (půjčíme), musíme do ní vrátit minimálně v takovém stavu, v jakém se původně nacházelo. V tomto duchu je nutné vychovávat i mladé generace, aby i ony chtěly účelně chránit přírodu a svět, ve kterém žijí. Jednu z hlavních úloh v procesu výchovy k environmentálnímu cítění by měla hrát škola, především v předmětech biologie a environmentální výchově. Studenti by se v nich měli dozvědět základní informace o faktech ochrany životního prostředí, především by ale měli pochopit provázanost jednotlivých ekosystémů a důsledky narušení této rovnováhy. Škola by k tomuto účelu měla využívat co nejvíce praktických ukázek a cvičení, pohyb v přírodě, ale také exkurze. Pro tuto diplomovou práci proto bylo zvoleno téma problematiky odpadních vod ve výuce biologie na vyšším stupni gymnázia z důvodu nutnosti seznámení studentů s tímto tématem pokud možno zážitkovou pedagogikou, která studentům umožňuje hlubší pochopení problematiky odpadních vod a jejich čištění, než pouhý frontálm' výklad. Téma čištění odpadních...
The contents of this diploma work compose of cleaning sewerage water and adding an excursion in education according to The General education Programs for Grammar School (RVP-G). Two working hypothesis where tested: 1) The students, which pass an excursion in sewage plant and work job sheets up, keep in mind the information about cleaning sewerage water better. 2) The students, which can view only a PowerPoint presentation without any other active working on presented information, keep in mind this information worth. First, the list of sewage plants within borders of the Capital city Prague was created. These plants can be visited by students of second schools. The next step was the creation of education materials (a PowerPoint presentation, the First information for students before an excursion started, the Job sheets). Information about the PowerPoint presentation was added for lectors need. There where 134 students of second level of grammar school in Prague in the investigation. Given hypotheses where tested via control test for students. This test shows which the students, which view the PowerPoint presentation and can fill the job sheets in classes, keep in mind the piece of knowledge about the sewage plants questions in better way. The students, which can only follow up the explanation, keep in mind...