Expressing Epistemic Possibility in Modern British and American Fiction and Non-fiction
Doplňkové výslovnostní aktivity k učebnici Solutions Pre-Intermediate
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15127Identifiers
Study Information System: 59043
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Červinková Poesová, Kristýna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Tato diplomová práce se zabývá způsoby vyjádřeni jistotní možnosti v současném anglickém jazyce (modálními slovesy may, might, can a could). Vyjádření jistotní možnosti je zkoumáno odděleně ve čtyřech registrech - v britské a americké beletrii a odborné literatuře. První část nabízí rozsáhlý teoretický základ. Druhá část je založena na korpusu příkladů reprezentujících současnou britskou a americkou beletrii a odbornou literaturu. Prostředky vyjadřující jistotní možnost jsou analyzovány na základě jejich výskytu v kladných větách, otázkách a záporných větách. Pozornost je zaměřena na syntaktické vzorce spojované s jistotní možností. Výsledky jsou shrnuty v závěru práce a statistické údaje a tabulky jsou ve čtvrté části práce. Tato práce je soustředěna pouze na psaný jazyk.
This diploma thesis analyses ways of expressing Epistemic Possibility in modern English: modal verbs may, might, can and could. The expression of Epistemic Possibility is examined separately in four registers: British and American fiction and non-fiction. In Part One, an extensive theoretical background is provided. Part Two is based on a corpus of examples representing contemporary British and American fiction and non-fiction. Devices of expressing Epistemic Possibility are analysed according to their occurrence in positive statements, questions and negative statements. Special attention has been paid to Syntactic Co-occurrence Patterns associated with Epistemic Possibility. Results are summarized in conclusion and statistical data and tables are provided in Part Four. Nevertheless, this thesis is focused only on written English.