Syndrom demence u klientů jako specifický fenomén v řízení pracovníků v přímé péči, v terénní asistenční službě.
Dementia syndrome in clients as a specific phenomenon in the management of workers of the care service.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/152235Identifiers
Study Information System: 232627
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Holasová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Management and Supervision in Social and Health Care Organizations with specialisation in Management
Department
Programme Management and Supervision
Date of defense
23. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Syndrom demence, terénní sociální služba, pracovník v přímé péči, neformální pečující, kognitivní funkce, řízení týmu, osobní asistence, náročnost práce, zátěž, motivace, specifická zátěž, podporaKeywords (English)
Dementia syndrome, field social service, direct care worker, informal caregiver, cognitive function, team management, personal assistance, work intensity, workload, motivation, specific workload, supportDiplomová práce pojednává o dopadu onemocnění syndromem demence u klientů sociální terénní služby na pracovníky v přímé péči. V práci jsou propojeny dvě teoretické roviny, které jsou s tématem v úzkém vztahu. Jedná se v první řadě o rovinu samotného onemocnění syndromem demence a okolností, které souvisí s péčí o nemocného člověka. Druhá rovina se zabývá tématem řízení týmu pracovníků v přímé péči, se zacílením do terénní sociální služby. Výzkum v sekvenční variantě umožnil akcentovat momenty, které jsou specifické v péči o klienty se syndromem demence v domácím prostředí. Záměrem bylo pojmenování zátěžových momentů, které s sebou práce s danou cílovou skupinou v domácím prostředí nese. V jádru respondenty zmiňovaných zátěží se podařilo najít jako společný jmenovatel stres, plynoucí z nepředvídatelnosti situace. Jde o nepředvídatelnost danou onemocněním klienta v podmínkách domácího prostředí, ve kterém je klient zvyklý sám rozhodovat, a to navzdory zhoršené kognici. V další úrovni stojí pak stres plynoucí z nejasné odpovědnosti za obsah služby. Pracovník musí být schopen flexibilně přecházet z role, která je více řídící, do role, kdy službu řídí klient, a to často v rámci jedné služby (časově v rámci hodin) a u jednoho klienta s onemocněním demence. Popsaná zátěž, která ze služby u klienta se...
The diploma thesis deals with the impact of dementia syndrome in clients of social field service on workers in direct care. The thesis connects two theoretical levels, which are closely related to the topic. This is primarily the level of the disease itself with dementia syndrome and the circumstances associated with caring for a sick person. The second level deals with the topic of managing a team of workers in direct care, with a focus on field social services. The research in the sequential variant made it possible to emphasize the moments that are specific in the care of clients with dementia syndrome in the home environment. The intention was to name the stress moments that come with working with a given target group in the home environment. At the core of the pressures mentioned by the respondents, the stress resulting from the unpredictability of the situation was found as a common denominator. It is unpredictability, given the client's illness, in the conditions of the home environment, in which the client is used to making his own decisions, despite the worsened cognition. At the next level is the stress resulting from unclear responsibility for the content of the service. The employee must be able to flexibly move from a role that is more managerial to a role where the service is managed...