Klima ve výtvarné výchově
Climate of arts
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15296Identifiers
Study Information System: 59124
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Nováková, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce Klima ve výtvarné výchově se zaměřuje na problematiku klimatu vyučovacího předmětu, a to předmětu natolik specifického, jako je výtvarná výchova. Teoretická část práce se věnuje nejprve obecněji klimatu školní třídy, vymezuje třídu jako sociální skupinu a zabývá se teorií sociálních skupin. Následně přistupuje k problematice klimatu třídy, definuje tento pojem, zabývá se determinantami, prvky i typy klimatu. Druhá podkapitola se věnuje již konkrétně klimatu ve výtvarné výchově. Představuje historii předmětu až k současné podobě výtvarné výchovy v rámcovém vzdělávacím programu, poté nastiňuje specifika výtvarné výchovy v souvislosti s jejími cíly, zabývá se zvláštnostmi komunikce, interakce a percepce ve výtvarné výchově a dává je do souvislostí s obsahovými doménami rámcového vzdělávacího programu. Výzkumná část diplomové práce se snaží prostřednictvím dotazníkového šetření, realizovaného v sedmých třídách čtyř různých škol, alespoň částečně postihnout skutečnou podobu klimatu výtvarné výchovy v současné školní reality. Cílem diplomové práce je upozornit na jedinečnost klimatu výtvarné výchovy a na její nedostatečně využívané možnosti pozitivně ovlivňovat osobnostní rozvoj žáků, jejich vzájemné vztahy i klima celé třídy.
Diploma thesis Climate of Arts aims at a problems of school subject climate and that school subject so specific like Arts. Theoretical part of thesis first devotes to a classroom climate more general, it deliminates classroom like social group and engages in a theory of socil groups. Then it approaches problems of classroom climate, defines this term, engages in a determinents, elements and types of climate. Second subchapter more concreate devotes to climate of Arts. It presents history of subject to contemporary form of Arts in Framework educational programme, then outlines specifities of Arts in connection with its aims, it engages in a specialities of communication, interaction and perception in Arts and gives its into connections with subject domain of Framework educational programme. Research part of Diploma thesis struggles by means of questionnaire investigation, which was realized in seventh classes at four different schools, at least partly find actual form of climate of Arts at contemporary school reality. Aim of the Diploma thesis is direct an attention to unique character of climate of Arts and to its insufficiently employed possibility to influence positive personality development of pupils, their relationships and whole classroom climate.