Vstup dítěte do školy a příprava na rozvoj počáteční gramotnosti
Entry of a child to school and preparation for the development of early literacy
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15299Identifiers
Study Information System: 58351
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Křivánek, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
V diplomové práci se zabývám problematikou vstupu do školy a předškolní přípravou na čtení a psaní. Cílem mé diplomové práce bylo vybrat děti s nedostatečnou připraveností pro čtení a psaní a jednotlivé dovednosti, které se prokážou jako nedostatečně rozvinuté, během pěti týdnů cílené práce zdokonalit. Sestavila jsem diagnostickou zkoušku, v níž jsem ověřovala úroveň myšlení, řeči, zrakového vnímání, vnímání polohy v prostoru, vnímání vztahů v prostoru, sluchového vnímání, grafomotoriky, jemné motoriky, motoriky artikulačních orgánů, mikromotoriky očních pohybů, paměti a pozornosti. Na základě teoretických znalostí o tom, co má předškolní dítě před vstupem do školy umět, aby bylo ve čtení a psaní úspěšné, jsem sestavila kompenzační cvičení, která jsem soustavně zařazovala pro vybrané děti po dobu pěti týdnů do zaměstnání v průběhu dne. Na základě vyhodnocení výsledků z výstupních testů mohu říci, že u všech šesti dětí došlo ke zlepšení, děti tak mohly nastoupit do školy lépe připravené.
In this diploma thesis I'm dealing with the issue of entry to school and pre-school preparation for reading and writing. The aim of my diploma thesis was to choose children with the lack of preparedness for reading and writing and particular skills, which are proved as underdeveloped and improve them within five weeks of goal-directed work. I prepared a diagnostic test in which I checked the level of thinking, speech, visual perception, perception of the position in space, perception of relations in space, auditory perception, memory and attention....On the basis of theoretical knowledge, what a pre-school child should know before the entry to school, in order to be successful in reading and writing, I compiled a compensatory excercise, which I was inserting systematically for the selected children into their work during the day for the duration of five weeks. On the basis of evaluation of results from the output test I can say, that all the six children improved their skills, so they could enter to school more prepared.