Film ve výuce cizích jazyků - na příkladu zdidaktizovaného ruskojazyčného materiálu pro SŠ
Film usage in foreign language teaching - on the example of methodologically processed Russian-speaking material for upper-secondary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15386Identifiers
Study Information System: 58321
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Hlaváček, Antonín
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools German - Russian Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se zabývá filmem ve výuce cizích jazyků. Představuje film jako výukový materiál vhodný pro rozvoj všech komplexních řečových dovedností, včetně tzv. "páté dovednosti": porozumění slyšenému a viděnému. Nastiňuje nejenom výhody, ale také nevýhody využití filmového výukového materiálu ve výuce cizích jazyků a rady, jak se těchto negativ vyvarovat. Uvádí také praktické rady, jak postupovat při výběru filmu, jak ho prezentovat a jak ho didakticky zpracovat, aby bylo jeho použití ve výuce cizích jazyků co nejefektivnější. Za tímto účelem byla vypracována typologie cvičení, které lze použít před, během a po shlédnutí filmu. Praktická část diplomové práce uvádí příklady didaktizací ruskojazyčného filmového materiálu určené pro výuku ruského jazyka na středních školách.
The diploma thesis is focused on film usage in foreign language teaching. It presents film as a teaching aid suitable for complete language skills developmen, including the so called fifth language skill - "understanding of the seen and the heard". Strenghts and weaknesses of film in foreign language teaching are described along with tips how to avoid the latter. Practical tips are presented such as how to choose a suitable film, how to present it and process it methodologically to ensure the most efficient way of language acquisition. A typology of exercises was developed to meet the aim of efficiency including pre-, during- and post-viewing exercises. The practical part of the thesis consists of examples of lesson plans using film clips in teaching Russian language at secondary school.