Prostor a skutečnost v malířství
Space and Reality in Artistic Paitings
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15411Identifiers
Study Information System: 58855
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Šamšula, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teaching Degree in Art for Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce pojednává o možnostech budování prostoru v uměleckých obrazech, představuje variace ustálených forem zobrazení skutečnosti, a to na příkladech reprezentujících různé umělecké epochy. První část "Prostředky budování prostoru v uměleckém obraze" obsahuje pojednání o hlavních principech obrazového prostoru doplněné v krátkých exkurzech o další souvislosti, které mají vztah k samotnému malířskému umění. Tato část práce je složena z pohledů na jednotlivá díla, která jsou především příklady použití různých prostředků k zachycení vícerozměrného prostoru. Druhá část nazvaná "Výtvarný jazyk" je shrnutím výsledků průzkumu týkajícího se čtení obrazů studenty a obsahuje též návrh didaktické aplikace. Třetí část s názvem "Prostor a skutečnost v malířství - teoretický a iluzivní prostor" obsahuje teoretický rozbor výtvarné části diplomové práce s podrobným popisem výstavby obrazového diptychu.
This thesis, regarding the possibilities of space constructing in panitings, presents various settled forms of displaying the reality on examples. These examples are representative of different artistic epoches. The firsts part "Resources of space constructing in artistic painting", includes the treatise concerning the main principles of space as it applies to painting. It also includes a short essays about other contexts related to artistic paintings. This part of the thesis has been compiled from different critiques of individual works illustrating different aspects of representation in multi-dimentional space. The second part "Language of Art" is a resume of the survey how students understand paitings and it also contains a suggestion of a didactic application. The third part "Space and reality in Art, theoretic and illusional space" takes the practical part of this thesis to a new level and combines it with theory, while at the same time adding a detailed description of creating a diptych (2 part painting)