Spontánnost v umělecké tvorbě a v dětském výtvarném projevu. Neoexpresionismus, jeho kořeny a role v umění 2. poloviny 20. století
Spontaneity in art and in children's art. Neoexpressionism, its origin and roles in art of the 2nd half of the 20th century
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15416Identifiers
Study Information System: 59042
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Synecký, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
První kapitola teoretické části je věnována hledání souvislostí mezi spontánností ve výtvarném umění a expresivními tendencemi. Dále je sledován vývoj expresionismu začátku 20. století se zaměřením na německé umění, konkrétně skupinu Die Brücke, a její vliv na německé figurativní malířství po 2. světové válce. Hlavním těžištěm práce je německý neoexpresionismus. Jsou představeni jeho "zakladatelé", kteří vstoupili na scénu již v 60. letech, a malíři Neue Wilde a kolínské skupiny Mülheimer Freiheit. Didaktická část se zabývá charakteristikou dětského spontánního projevu z různých hledisek a emocemi ve výtvarné výchově. Obsahuje projekt na téma expresivní figurace realizovaný na gymnáziu a na základní škole.
The first chapter of the theoretical part is about connections between spontaneity in art and expressive tendency. The work monitors the development of expressionism at the beginnig of the 20th century with accent on german art, specifically the art group Die Brücke, and its influence on german figurative painting after the second world war. The work is focused on german neoexpressionism and it presents its "founders", who already came out in the 60's, painters of Neue Wilde and the Cologne art group Mülheimer Freiheit. The didactic section deals with the characteristics of children's spontaneus expression from different points of view and with emotions in art education. It contains a project based on expressive fuguration realized in grammar school and basic school.