Pozice žáka ve třídě na 1. stupni ZŠ
Position of a pupil within the clasroom on elementary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15447Identifiers
Study Information System: 60445
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Hadj - Moussová, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce se zaměřuje na vztahy žáků, zkoumá pozici žáka v kolektivu školní třídy na prvním stupni základní školy. Teoretická část rozpracovává, na základě odborné literatury, školní třídu a žáky z psychologického a sociologického hlediska. Zabývá se psychickým vývojem a socializací dítěte školního věku, školou jako sociální institucí, dále faktory, které ovlivňují vztahy žáků, a v neposlední řadě předkládá typické kategorie pozice žáka ve skupině. Mezi další aspekty teoretické části patří diagnostika školní třídy i žáka a tato část je zakončena intervencí a jejími metodami. Navazující praktická část si klade za cíl zjistit status jednotlivců konkrétní třídy a popsat vztahy, které mezi sebou děti mají. Po dobu jednoho roku jsem pozorovala chování žáků ve vybrané třídě, třetího a čtvrtého ročníku, základní školy na Barrandově. Pro diagnostikování žáků jsem použila metodu pozorování a pro získání přehledných hodnot jsem využila sociometrický test. Výsledky tohoto výzkumu jsou zpracovány formou tabulek a grafů. Zjištěné skutečnosti ukazují pozice žáků a jejich vývoj v konkrétní třídě a vyúsťují ve zhodnocení celé sociální situace
The focus of the thesis is in the relations among children in a classroom. It examines the position of a child in the social group of a classroom on elementary school. The theoretical part of the thesis describes, according to literature, a school classroom and pupils from the psychological and sociological point of view. It engages in psychological development and socialization of child of this age, the school as a social institution and other factors of influence on relationships among the children and last but not least, it introduces cathegories of the position of a pupil in a group. Further point of the theoretical part of the thesis is also an inquiry into a classroom as whole and into a particular pupil. The last topic of the theoretical part is intervention and its methods. A practical part follows. Its aim is to find the social positions of individuals in a particular classroom and the relations the children have there. In the period of one year, I was watching pupil's behaviour in two particular classrooms - third and fourth year - of an elementary school in Barrandov in Prague. For the research I used the method of observation. For achieving the objectives of the thesis I used a sociometrical test. The results of the research are elaborated in table charts and graphs. The information found shows...