Budování číselných představ dětí ve věku 10-12 let pomocí sorbonu
Building numerical images in 10-12 year old children using sorbon
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15470Identifiers
Study Information System: 58438
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Slezáková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsána historie vývoje počítadel se zaměřením na japonské počítadlo a základní principy počítání na sorobanu (sčítání a odčítání). V praktické části je popsána experimentální výuka sorobanu žáků třetí třídy a analýza průběhu a výsledků této výuky. V této části je zařazena i kapitola pojednávající o využívání sorobanu v současném japonském školství. V příloze je uvedena technika počítání na sorobanu pro násobení a dělení, která však pro experiment již využita nebyla. Přiloženy jsou i ukázky pracovních listů, které jsem používala v průběhu své práce.
The Diplom Thesis is divided into two parts - the theoretical and the practical one. In the theoretical part there are notes about history of the development of the abacuses, with the focus on the japanese abacus. As well as, with the basic principals of the counting with soroban (addition and subraction). In the practical part there is a description of the experimental teaching with the soroban with the children in the 3rd grade. It is followed by the analyse of this teaching and its conclusion. In this part there is lso a chapter discussing the using of soroban in the current Japanese school system. In the supplement there is a technique of the counting with soroban (multiplying and dividing). However this has not been used for the experiment. There are also added examples of the working sheets which i was using during my teaching.