Sociální dovednosti dětí v dětských domovech
The social skills in orphanages children
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15479Identifikátory
SIS: 60295
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Trpišovská, Dobromila
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
19. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Cílem této diplomové práce bylo zjistit, v jakých dovednostech mají děti v dětských domovech problémy a pokusit se o vysvětlení možných příčin těchto problémů. Dále jsem chtěla poukázat na rozsáhlost a komplikovanost této problematiky. Z teoretické části vyplynulo, že úroveň sociálních dovedností dětí umístěných v dětském domově bude pravděpodobně snížená vzhledem k důvodům umístění (dysfunkční rodinné prostředí a jeho možným následkům- syndrom CAN, psychická deprivace/subdeprivace). Svůj vliv má zřejmě také odlišnost fungování dětského domova a fungování rodiny - zde ale nevíme jaký. Lze se pouze domnívat, že socializační proces probíhá v důsledku těchto odlišností ,jinak". Vliv dětského domova jako kolektivního zařízení je doposud ne zcela probádanou oblastí. Longitudinální výzkum prof. Matějčka a kol. jako jediný pracoval také s kontrolní skupinou a může tak jako jediný aspirovat na "oddělení" vlivu ústavního prostředí. Týkal se však souboru dětí z DD sestaveného v roce 1965, kdy systém ústavní výchovy fungoval jinak než dnes. Jeho výsledky tedy nelze plně generalizovat. Otázka vlivu dětského domova tedy zůstává nezodpovězena
This dissertation is focused on social skills of orphanages children. My goals was to find areas and domains in which these children have problems and to explain its causes as well as to refer to extensiveness and complicacy of these problems. In theoretical chapter I engage in delimitation of conception "social skills", describe factors, which can influence the social skills, social skills from development viewpoint and family influence on development of social skills. Then I attend to possible specifics of social skills development by children in orphanages - psychical deprivation and subdeprivation, CAN syndrome, resilience and refer to researches development focused on personality children in orphanages. Theoretical chapter I close with reflection on differences between family (the primary and elementary socialization coefficient) and orphanage's functioning. These differences are other possible specifics of social skills development.