Mediace významu ve hrách na hrdiny
Meditation of meaning in RPG
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15480Identifiers
Study Information System: 60294
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Klusák, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Předkládaná práce se zabývá hrami na hrdiny (RPG). Jedná se relativně ohraničenou skupinu her s výraznými určujícími znaky a poměrně širokou hráčskou základnou. Hry na hrdiny existují ve světě od sedmdesátých let 20.století, u nás byla první hra vydána počátkem let devadesátých. Tyto hry představují zdárně se rozvíjející oblast zábavního průmyslu. Podle odhadů společnosti, která vydala úplně první hru na hrdiny Dungeons and Dragons {DnD), se roční obrat v této oblasti pohybuje okolo dvou miliard amerických dolarů. Podle téhož zdroje hraje DnD každý měsíc asi 2,5 miliónu lidí. České nakladatelství Altar odhaduje, že počet aktivních hráčů v ČR je v současnosti asi 6000Navzdory tomuto faktu je hrám na hrdiny věnována poměrně malá pozornost laické i odborné veřejnosti. Musíme však i v tomto směru konstatovat určitý posun, neboť alespoň počet bakalářských a diplomových prací věnovaných hrám na hrdiny se stále zvyšuje a v minulém roce se téma objevilo v odborném vědeckém časopise Československá psychologie2.
The presented thesis is focused on the Role Playing Games (RPGs). These games developed from strategic war games in 70's in the USA, where they immediately gained a huge popularity and expanded to other countries. In the Czech Republic the first RPG called Draci doupe was published in 1990. In spite of robust expansion of these games, there is just a few scholarly papers about them, especially in the Czech Republic. Here, we find mainly students' papers, which are enthusiastic and well-oriented in RPGs but not enough interested in science. This thesis aspires on scientific framing of RPGs. There are many appealing topics in the RPGs - e.g. cooperation between players, collective construction of game world and events, personality traits of heroes played by players and their relationship to players' identities. In our research we adopt the approach of cultural-historical psychology from Vygotskij, Leontjev and Engestrom, and therefore we focused on the interactions between game participants and on the artifacts which modulate these interactions. Due to the specific structure of the investigated game group we revealed an educational relationship between the players and Game Master, we concentrated on this relationship and tried to analyze it. We revealed the meaning as the main topic in RPGs. We describe the...