Třídní schůzky na základní škole - mají třídní schůzky smysl?
Class meetings on the primary school - Do the class meetings have meaning?
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15483Identifiers
Study Information System: 60292
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Smetáčková, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce pojednává o třídních schůzkách na základní škole. Třídní schůzky se konají na všech základních školách, jedná se o tradiční způsob komunikace rodiny a školy, který je používán již několik desetiletí, stále ve stejné formě. S rodiči škola komunikuje stále stejným způsobem. Možná proto se v literatuře tímto tématem příliš autorů nezabývá. Přesto v tradiční komunikaci rodičů se školou dochází v posledních letech k velkým změnám. Práce se snaží odhalit posun v komunikaci školy a rodiny v současnosti a popsat aspekty, které tuto interakci ovlivňují, přičemž vychází z dat získaných z rozhovorů s učiteli a rodiči, z pozorování třídních schůzek a rozboru reálné konfliktní situace v komunikaci rodiny a školy. Práce chce ukázat, že rodičovské schůzky, tak jak fungují již dlouhou dobu, v podstatě přestávají plnit svou funkci (možnost setkávání se rodiny se školou, získávání informací o vzdělávání a prospěchu dítěte). Díky zákonu o ochraně osobních údajů není možné sdělit rodiči na třídní schůzce informace o jeho dítěti před ostatními rodiči. Tématem třídních schůzek se tak stávají především organizační záležitosti, které nenaplňují potřebu rodičů informovat se na své dítě, což si uvědomují zároveň i učitelé. Vzniká tak tlak rodičů na navýšení možnosti komunikovat se školou jiným způsobem, a to formou...
Diploma work deals with the class meetings on the primary school. Class meetings take place in all primary schools, it is traditional way of family and school communication, which has been already used for several decades, always in the same form. School always communicates with parents in the same way. Perhaps therefore not many authors deal with these topics in literature. Nevertheless great changes have happend in the conventional parents communication with school for last years. Work tries to spring movement in the school and family communication in present times and describe aspect, what influences this interaction, and it goes out from datas obtained from the teachers and parents discussions, from the observation of class meetings and analysis of real conflictful situation in the family and school communication. Work wants to show, that parent's meetings, as they have already functioned for a long time, they have principle left fulfiling of their function (possibility for family to meet with school, to obtain information about child education and grades). Thanks law about protecting of personal datas it isn't possible to give parents information about their child in face of other parents on the class meetings. Topics of class meetings come to be first of all organizational arrangements, that don't...