Předmětové týmy a jejich vedení
Subject departments and their leadership
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15502Identifiers
Study Information System: 59457
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Všetečková, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Závěrečná bakalářská práce se zabývá analýzou činnosti předmětových týmů v základních a středních školách v době tvorby a realizace školních vzdělávacích programů v České republice. Pojednává o vedoucích předmětových týmů jako středních manažerech a vymezuje jejich role a kompetence. Vychází ze skutečnosti, že top management školy může delegovat řídící kompetence na tyto pracovníky. Ve výzkumné části se zjišťuje současná situace v práci předmětových týmů v době, kdy základní školy již mají zkušenost s tvorbou školních vzdělávacích programů a na středních školách probíhá nebo bude v blízké budoucnosti probíhat. V předkládané práci jsou návrhy na metodické pomůcky pro ředitele škol, jejich zástupce a vedoucí předmětových týmů využitelné v řídící praxi, které usnadňují systematickou práci při kontrole, hodnocení a sebehodnocení pedagogů v předmětových týmech.
The final bachelor work contents the analysis of the subject department's activity at the elementary and secondary schools in the Czech Republic. The work studies competences and roles of the subject department's leadership. Leaders of these teams are members of the school management. The top management can delegate leadership competences to these teachers. The research part analyses the subject department during realisation and planning of school curriculum at elementary and secondary schools. The research describes the methodical help for directors schools, their deputies and the leaders of subject teams which is possible to use during the directorial work. It also simplifies the systematical control, evalution and selfevalution of pedagogical stuff in their subject teams.