Přirozený zákon v díle Boženy Komárkové
The Natural Law In The Work Of Božena Komárková
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16873Identifiers
Study Information System: 57822
Collections
- Kvalifikační práce [1555]
Author
Advisor
Referee
Trojan, Jakub
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Protestant Theology
Department
Department of Theological Ethics
Date of defense
24. 6. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Božena Komárková se ve svém díle věnovala problematice přirozeného zákona / přirozeného práva především v rámci studia lidských práv. Tvrdila, že přirozený zákon je "nepřirozeným" kulturním výtvorem člověka. Komárková byla oslovena biblí a biblickým způsobem vyjadřování o úloze práva, zákona, lidských institucí a řádů. Bible jim odnímá absolutní platnost, relativizuje je. Bibli jsou cizí představy o přirozeném zákonu. Biblický kánon neobsahuje jen jedno Desatero jako absolutní, nadčasově platný, přirozený zákon. V bibli se nalézá více desater a každé z nich je vysloveno do určité situace - má svůj kontext. Biblické svědectví není pro Boženu Komárkovou automatickým zdrojem věčných, nadčasových pravd. Bible nám může dopomáhat k tomu, abychom objevovali pozemsko- časnou, konkrétně-tělesnou a mezilidskou dimenzi naší existence. Vliv biblického způsobu myšlení nalezla Komárková v reformaci. Reformační pojetí práva je v rozporu s přirozenopravní linií. Komárková upozornil, že s Kalvínem končí tradiční chápání přirozeného práva. Nesouhlas Karla Bartha s jakýmkoli druhem přirozeného zákona v etické oblasti je pouze uplatněním jeho obecného nesouhlasu s přirozenou theologií. Komárková vyslovila závažnou tezi, že přirozený zákon je svojí postatou křesťanství cizí. Víra v živého Boha je pro Komárkovou hrází proni...
Božena Komárková put her brain to a natura law/natural justice in her study of human rights. She said that a natural law is unnatural artificial human aftifact. Komárková was influenced by The Bible and a Biblical way of a justice, law and human institutions and orders. They lost their absolute validity/authenticity, they were relative in The Bible. In The Bible is not exist any natural law. There is not only one absolute Decalog - one ordinary code - in the biblical canon There are more of the Decalogs and each of them is contextualized. The Bible helps us to find new dimension (terrestrial-time, corporeality and interpersonal) of ouf being. Komárková find an influence of biblical way of thinking in The Reformation. There is adiscrepancy between a reformation way of law and a natural law. Komárková advised of a fact that Jean Calvin finished the epoch of traditional natural law thinking. Disagreement of Karl Barth with every kind of a natural law in ethical area is just his objective disagreement with a natural theology. Komárková heavy said that a natural law is far away from The Christianity. Komárková see the faith in living God as a barrier against human tendency to absolute all knowledge. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)