Způsoby předcházení šikaně v lesní mateřské školce: Případová studie DLK Jasmínka
Bullying Prevention in Forest Kindergarten: A Case Study of Jasmínka
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170578Identifikátory
SIS: 225174
Kolekce
- Kvalifikační práce [19160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Presslerová, Pavla
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
8. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
šikana, šikana v mateřských školkách, prevence šikany, prevence šikany v mateřských školkách, lesní mateřské školky, prevence šikany v lesních mateřských školkáchKlíčová slova (anglicky)
bullying, bullying in kindergartens, bullying prevention, bullying prevention in kindergartens, forest kindergartens, bullying prevention in forest kindergartensBakalářská práce si klade za cíl představit způsoby předcházení šikaně v lesní mateřské školce. Tento cíl byl naplněn za pomoci kvalitativního výzkumu, konkrétně případové studie Dětského lesního klubu Jasmínka. V teoretické části je pojednáno o šikaně, její prevenci a specifikách šikany a prevence v mateřských školách. Je zde také stručně představen koncept lesní pedagogiky, stěžejní informace na toto téma však přináší část empirická. Na základě výsledků z pozorování a rozhovorů je představena filozofie, pedagogický směr a denní program DLK Jasmínky. Dále již práce představuje své hlavní téma. Ukázalo se, že způsoby předcházení šikaně v DLK Jasmínce nestojí na žádné ucelené metodice, ale vyplývají ze vzdělávacího plánu a obecných postupů pedagogického přístupu. Z ustálených koncepcí prevence mají nejblíže k prevenci nespecifické, jelikož primárním účelem těchto postupů je podpora harmonického rozvoje dětí. V ústředí stojí respektující přístup a otevřená komunikace, na něž se váží další prvky. Práce přináší dosud vcelku ojedinělý vhled do prvků lesní pedagogiky, jejich vzájemné interakci a vlivu na předcházení šikaně.
This bachelor thesis aims to introduce the ways of bullying prevention in forest kindergarten. This goal was achieved by qualitative research, specifically a case study of DLK Jasmínka. The theoretical part of the thesis deals with bullying, its prevention and the specifics of bullying and prevention in kindergartens. The concept of forest pedagogy is also briefly introduced, but the empirical part provides key information on this topic. Based on the results of observations and interviews, the philosophy, educational approach, and daily program of DLK Jasmínka are presented. Then the main topic is presented. It turned out that the ways of preventing bullying in DLK Jasmínka do not rely on any comprehensive methodology but result from the educational plan and general principles of the pedagogical approach. Of the established concepts of prevention, they are closest to non-specific prevention, as the primary purpose of these principles is to support the harmonious development of children. Most important are respectful approach to children and open communication, to which other elements are attached. The work brings relatively unique insight into the elements of forest pedagogy, their mutual interaction and impact on the prevention of bullying.
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Prevence šikany na základních školách
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOHerák, Robert (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2014)Datum obhajoby: 24. 6. 2014Ve své diplomové práci jsem analyzoval úspěšnost implementace politiky prevence a řešení šikanování na základních školách v České republice. Vycházel jsem přitom z teorie implementace a street level byrokracie. Předpokladem ... -
Prevence šikany na 1. stupni ZŠ
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOLišková, Olga (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018)Datum obhajoby: 23. 5. 2018Diplomová práce se věnuje prevenci šikany se zaměřením na žáky prvního stupně základní školy a charakter práce je teoreticko-výzkumný. Teoretická část poskytuje hlubší pohled na problematiku šikany, objasňuje vztahy mezi ... -
Problematika šikany na 2. stupni základních škol
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOObrová, Petra (Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, 2014)Datum obhajoby: 8. 9. 2014