Cenové strategie firmy
Pricing strategies
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17143Identifiers
Study Information System: 61846
Collections
- Kvalifikační práce [23820]
Author
Advisor
Referee
Sieber, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology with Economics
Department
Department of Sociology
Date of defense
8. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato práce se zabývá cenovými strategiemi firem. Rozebírá různé postupy, metody a faktory, které rozhodování firmy při tvorbě ceny ovlivňují. Předmětem práce je snaha zjistit, zda přes rozmanitost cenových strategií, existuje nějaký obecný návod na tvorbu "správné ceny". Dále jakou roli v tom hrají podmínky, ve kterých se firmy nacházejí. V rámci řešení této problematiky nabízí přehled standardně používaných strategií, podmínky jejich aplikace. Zabývá se jejich klady a zápory. Na základě dostupné literatury dochází k závěru, že cenová tvorba značně závisí na podmínkách firmy jak vnitřních, tak vnějších. Ale i přes to má firma relativní prostor na "manévrování" s cenou. Zdá se, že obecným návodem, jak vytvořit úspěšnou strategii, je soustředit se na zákazníka a či odběratele a jejich potřeby, pokud to umožňují specifické podmínky, ve kterých se firma vyskytuje.
This Bachelor Thesis is concerned with pricig strategies of companies. It analyzes various pricing policies, methods and factors, that determine price-settings. The main objective of this Thesis is to find out, in spite of rich variety of pricing models, if exist some general formula, that can be made best pricing decisions by. Then how important are surroundings of firms? The work reviews the field of pricing strategy and offers overview of the significant strategies standard used by firms and described in the available literature. It presents the circumstances, in which each can be used and their advantages and disadvantages. The study leads to this conclusions: many different parties are involved price decision, it means external and internal factors. But there is still field for pricing decisions in firms. It seems, that the general formula can be made by costumer's needs in a manner, that will achieve the company's goals. That's the best way about as good as it can be.