Role žen a mužů ve vybraných staroseverských ságách
The roles of women and men in selected old norse sagas
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172201Identifiers
Study Information System: 222131
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Knotková - Čapková, Blanka
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Gender Studies
Department
Programme Gender Studies
Date of defense
13. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
archetypální analýza, vzdorné čtení, staroseverský, ságaKeywords (English)
archetypal analysis, resistant reading, Old Norse, sagaDiplomová práce Role žen a mužů ve vybraných ých ságách se zabývá genderovou literární analýzou dvou staroseverských ság - ága o Völsunzích Sága o lidech Lososího údolí Každá ze dvou ság pochází z jiného žánru, první z nich se řadí do ság o dávnověku, druhá do ság rodových. Diplomová práce čerpá z metod feministické literární kritiky 70. a 80. let 20. století, konkrétně pak z metody tzv. vzdorného čtení, která nám pomáhá tendence přejímaní autorského pohledu na dílo, a feministickou archetypální analýzou. Analytická část je členěna dle tří témat - která jsou zvolena jako témata průřezová a dovolují hlubší analýzu textu. Na těchto tématech práce zodpovídá stanovené výzkumné otázky týkající se projevů chování, aktivit a významů spojovaných s ženskými a mužskými postavami. Klíčová slova: Archetypální analýza, vzdorné čtení, staroseverský, sága
The roles of women and men in selected Old Norse sagas diploma thesis focuses on literary analysis of two Old Norse sagas - the Volsunga Saga and the Laxdœla saga - from the perspective of gender theory. Each of the sagas belongs to a different genre, The Volsunga is a so-called fornaldarsögur, while The Laxdœla saga would be considered a Íslendingasögur. The theoretical part of the thesis draws from the methods of feminist literary critique of the 1970s and 1980s, namely theory of resistant reading which helps readers avoid adopting the author's own perception of their work, and feminist archetypal analysis. The second part of the thesis - the analysis itself - is divided into three topics: agency, vengefulness, and genealogy; they are common for both sagas and allow for deeper exploration of the texts. It is on the basis on these topics that the thesis answers originally posited hypotheses regarding behaviours and behavioural patterns, activities, and meanings associated with female and male characters. Key words: Archetypal analysis, resistant reading, Old Norse, saga