5 minut slávy jedné písně
Five Minute Fame of One Song
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172392Identifiers
Study Information System: 203887
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Benyovszky, Ladislav
Stavělová, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
General Anthropology
Department
PhD General Anthropology
Date of defense
21. 4. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Autoetnografie, orální historie, protestsong, autenticita, represe, nevědomí, kulturní průmyslKeywords (English)
Autoethnography, oral history, protest song, authenticity,repression, subconscious, cultural industryOsvětluji kriticky různé "řezy" fenoménem českého folku. V émické části práce uvádím chronologicky aspekty, určující můj vývoj písničkáře z pohledu autora, posluchače a represivních orgánů. Městský folk se vyvinul z folkového revivalu. Protest song byl hlas neoficiální, subversivní kultury. Sebe-výzkum zúčastněného pozorovatele dokládám výběrem textů, fotografiemi, dokumenty a průběžně vznikajícími úvahami. Sleduji generační posun senzibility, komercializaci, prolínání undergroundu a folklorní inspirace našeho folku. Zmiňuji roli genů, kulturních memů, snů, podvědomí a imaginaci, kterou folkaři čelili totalitě. Dnešní folk nezemřel-přelévá se do nových žánrů, vystavených vlivu komodifikace kulturního průmyslu.
My essay deals with phenomenon of Czech folk. Emic part traces chronologically influencing aspects involving my artistic development from the viewpoint of author, listener and repressive organs. Urban music developed from the folk revival into the subversive protest song movement. Auto-ethnographic research of myself as concerned participant merges with temporary comments, opinions, photographic documentation of generational shift of sensibility. Commercialisation leads folk movement into the mainstream pop culture. Role of gens and mems, dreams, subconscious helped folk musicians survive totality regime. Czech folk is not dead. Emerges at the edge of new subgenres, exposed to commodifications of cultural industry.