Zobrazování biblických námětů v českém umění ve 40. a 50. letech 20. století
The representation of the biblical themes in the Czech art in the 1940s and 1950s
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172416Identifiers
Study Information System: 214224
Collections
- Kvalifikační práce [2254]
Author
Advisor
Referee
Czumalo, Vladimír
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
12. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Křesťanské náměty, křesťanská ikonografie, Starý zákon, Nový zákon, Ukřižování, protektorát Čechy a Morava, komunismus, kulturní politika, ČeskoslovenskoKeywords (English)
Christian motives, Christian iconography, the Old Testament, the New Testament, Crucifixion, Protectorate of Bohemia and Moravia, Communism, cultural politics, CzechoslovakiaDiplomová práce se zabývá tématem zobrazování novozákonních a starozákonních motivů v českém výtvarném umění ve 40. a 50. letech 20. století, jež jsou dále sledovány ve dvou časových liniích. První mapuje období od počátku druhé světové války do roku 1948, druhá časová linie sleduje období od roku 1948 do roku 1960. Text se pokouší o zachycení biblických motivů, které se ve sledovaném období objevovaly v dílech umělců nejčastěji, se snahou o reflexi jejich výběru konkrétním autorem. Pozornost je tak věnována umělcům, pro které znamenaly náboženské motivy celoživotní inspiraci, i výtvarníkům, pro něž tato tematika představovala krátký úsek v jejich tvorbě. Klíčová slova biblické náměty, Starý zákon, Nový zákon, ukřižování
The thesis deals with the topic of the representation of the Christian themes in the Old and New Testament in the Czech art in the forties and fifties of the twentieth century. There are two time spans that are observed. The first one begins with the commencement of the Second World War and ends in 1948. The second period dates from 1948 until 1960. The text attempts to capture the biblical motifs that appeared most frequently in the works of artists during the 1940s and 1950s. Furthermore, it tries to explain why authors chose the given biblical motifs. This work is dedicated to the artists who were working with the Christian themes for their whole life as well as to those whose works were influenced by these subjects for only a short period of time. Keywords biblical themes, the Old Testament, the New Testament, crucifixion