Výchova a vzdělávání osob s poruchami autistického spektra
Upbringing and reaching of persons with autistic spectrum disorders
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17334Identifiers
Study Information System: 61987
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Reichel, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
16. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce "Výchova a vzdělávání osob s poruchami autistického spektra" se zabývá nejen diagnostikou jednotlivých autistických poruch, ale také výchovnými a vzdělávacími přístupy, začleněním autistických osob do běžné společnosti, možností jejich uplatnění apod. Mezi poruchy autistického spektra řadíme dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, Rettův syndrom a dětskou dezintegrační poruchu. Všechny patří mezi pervazivní vývojové poruchy, které bývají obvykle zpozorovány v prvních třech letech života. Časné vyšetření je velice důležité pro to, aby dítě nebylo chybně diagnostikováno jako mentálně retardované. Vědci dokázali, že velká část lidí s autismem není retardovaná, ale není schopna vystihnout v testech inteligence své odpovědi natolik přesně, aby mohlo být IQ určeno objektivně. Děti i dospělí s autismem mají obvykle potíže v oblasti verbální i neverbální komunikace, v sociálních vztazích, ve volnočasových a herních aktivitách. Adekvátní usměrňování v oblasti chování a poznávání může dítěti pomoci získat sociální a komunikační dovednosti, lze jej naučit sebeobsluze. Jen malé množství autistických osob žije v dospělosti zcela nezávisle na okolí. Ti, kterým se to podaří, jsou ovšem poměrně vysoce funkční. Většina lidí s touto diagnózou po celý život vykazuje hlavní symptom autismu -...
The diploma thesis "Upbringing and teaching of persons with Autistic Spectrum Disorders" deals not only with diagnostics of individual autistic disorders, but also with pedagogical and educational approaches, integrating of autistic persons into the normal society, possibility to use their abilities etc. The Autistic Spectrum Disorders include Autism, Atypical Autism, Asperger syndrome, Rett syndrome and childhood disintegrative disorder. All these are among pervasive developmental disorders that typically appear within the first three years of life. the early examination is very important, otherwise the child can be misdiagnosed as mentally retard. Scientific studies showed, that many individuals with autism are not retarded, but in fact, they are unable to give their answers accurately for the determination of their iq in some intelligence tests. Autistic children and adults typically have difficulties in verbal and non-verbal communication, social interactions, and leisure or play activities. Relevant behavioral or cognitive intervention can help children gain get self-care, social, and communication skills. Only few people with autism live independently after reaching adulthood, however, but some of them become successful and they are relatively highfunctioning. However, many people with this diagnosis...