Znovuobjevení Nipponu. Obraz Japonska ve středoevropském modernismu 1920-1940
Nippon re-discovered. The image of Japan in central European modernism 1920-1940
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17346Identifiers
Study Information System: 62856
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Švácha, Rostislav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art - Japanese Studies
Department
Institute of Art History
Date of defense
23. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Vliv Japonska na evropský kontinent byl výjimečně silný v době japonismu, tedy ve druhé polovině 19. století. Proměna této téměř posedlosti Japonskem v sofistikovanou znalost japonského umění a filozofie na pozadí mezinárodní modernity dvacátých a třicátých let je námětem této práce. Co je japonského na modernismu a obecně na uměleckém výrazu meziválečného období? Zdá se, že je to projev japonské estetiky, která byla tehdy všudypřítomná a v kontextu daného období bychom ji mohli přirovnat k jedné z nití osnovy koberce dějin umění. Kvůli omezenému prostoru, který tato práce může obsáhnout, bude pozornost soustředěna na Střední Evropu a Japonsko. Japonská umělecká scéna se již na začátku 20. století stala aktivním účastníkem mezinárodních diskuzí o umění. Umělecká i politická situace v Japonsku byla zvláště důležitá při hledání výrazu modernismu, jehož se účastnila mnoho předních osobností uměleckého života, včetně těch ze Střední Evropy. Samostatné kapitoly jsou věnované umělcům, kteří výrazně zasáhli do této diskuze např. Johannes Itten, Bedřich Feuerstein nebo Bruno Taut.
Japanese influence on Europe was particularly strong in the period of japonism, which is widely pinned down and limited to the second half of 19th century. However, this Japanese vogue transformed into a sophisticated knowledge and admiration for Japanese art, philosophy and everyday life by the interwar period. This transformation happened within a framework of international modernity and is a subject of this text. What is the Japanese element in modernism that alludes its latent japaneseness? I argue that it is a symptom of Japanese aesthetics that deeply rooted into common consciousness by the time between the wars. The geographic focus of this paper is on Central Europe and Japan. Japanese art scene has been an active participant of international art debates since the beginning of 20th century. This dynamic situation in Japan played a crucial role in seeking the history and unique face of modernism. Many prominent artists took part in this process including the ones for Central Europe. Therefore, few case studies will be included, such as on Johannes Itten, Bedřich Feuerstein and Bruno Taut.