K ideovému obsahu Vyšebrodského cyklu
To the ideological content of the Vyšší Brod (Hohenfurth) cycle
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17353Identifiers
Study Information System: 62598
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Royt, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
23. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Cyklus devíti tabulových obrazů z cisterckého kláštera ve Vyšším Brodu známý jako Vyšebrodský cyklus či Vyšebrodský oltář patří k nejvýznamnějším památkám českého středověkého umění. Výlučné postavení získává již tím, že je prvním velkorysým, integrálně uchovaným celkem středověké deskové malby na našem území a stojí tak v rámci dochovaného fondu na samém počátku její historie jako sugestivní pars pro toto výjimečné estetické a výtvarné kvality. Svou ojedinělostí a prvenstvím sugerovalo dílo přesvědčení o svém iniciačním významu, personalizované do představy velké anonymní postavy zakladatele, "…který stojí jako nosný pilíř na počátku vývoje…"1 Tento dojem vytrvale prostupoval až do nedávné doby percepci a reflexi české deskové malby 14. století a konzervoval výše uvedený personalizovaný názor o jejím vývoji, podle něhož české deskové malířství (pojímané anachronicky v duchu moderní koncepce uměleckého díla) vytrysklo z díla prvního, vyšebrodského anonyma, aby o několik desetiletí později vyústilo do proudu moderně chápané výtvarné práce zásluhou anonyma druhého, Mistra Třeboňského oltáře, který jako "…dovršitel tyčí se na konci jeho jako mocný maják, vrhající světlo svého vlivu do široka a daleka…".2 Teprve v posledních letech se vyšebrodský cyklus začleňuje do širšího fondu českých a středoevropských...
The work deals with iconography and ideological content of the Vyšší Brod (Hohenfurth) cycle (about 1350), which is one of the most important works of Czech medieval panel painting. The set of nine panels showing the life of Christ (the Annunciation / the Nativity / the Adoration of Magi / Christ on the Mount of Olives / the Crucifixion / the Lamentation / the Resurrection / the Ascension and the Pentecost) was since its discovery in the Cistercian Monastery in Vyšší Brod (Hohenfurth) in south Bohemia associated with Cistercian milieu. Except the place, where the cycle was found, this thesis is supported also by portrait of donator in the Nativity panel with coat of arms of Rožmberk's family, founders of the cloister. According to the opinion of the most of scholars since sixties (see CIBULKA 1963, PEŠINA 1982), these nine panels was originally organized in square retable of the main altar in the cloister church, with three rows of three panels starting with Annunciation at the bottom left and ending with the Pentecost at the top right. During eighties and nineties some scholars came with another idea of the original function and setting. It was suggested that the set of the nine tables was designed as frieze for a choir screen in the monastery church or for the monk's choir stalls (see HLAVÁČKOVÁ 1998a,...