Recepce Burkova Filosofického pojednání v německé jazykové oblasti v osmnáctém století
Reception of Burke's philosophical enquiry in the German - language area in the nineteenth century
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/17360/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17360Identifikátory
SIS: 62807
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Foglarová, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
29. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Tato práce se zabývá recepcí Burkova Philosophical Enquiry v německé jazykové oblasti v devatenáctém století se zaměřením na prozkoumání způsobů, jimiž autoři z širokého spektra dobových proudů reagují na Burkovu teorii. Snažili jsme se nalézt rozdíly a příbuznosti v přístupu různých německých estetiků k tomuto modelovému příkladu britského empirismu osmnáctého století. Navzdory značné osobní různorodosti svých vlastních filosofických zásad se toto autoři jeví být téměř jednohlasní ve svém odmítání Burkova systému spolu s jeho pozorováními (na rozdíl od myslitelů osmnáctého století) a zvláště v zamítnutí jeho odlišení vznešena a krásna. O Burkovi se v devatenáctém století hovoří především buď v souvislosti s pojmem vznešena anebo ve spojitosti s nedostatečností jeho empiristické, sensualistické teorie.
This work is concerned with the reception of Edmund Burke's Philosophical Enquiry in the German - language area in the nineteenth century with the focus on examination of the ways, in which authors of wide range of nineteenth century currents respond to Burke's theory. We tried to find the differences and affinities in the aproach of various German aestheticians to this model example of British eighteenth century empirism. Despite of the great individual diversity between their own philosophical principles, these autors seems o be almost unanimous in their rejection of Burke's system along with his observations (in contrast with thinkers of eighteenth century) and particularly in refusal his separation of the Sublime and the Beautiful. Burke is in the nineteenth century discussed primarily either in context of the concept of Sublime, or in connection with the insufficiency of his empirical, sensualist theory.