Výchova a vzdělávání židovských žen v Praze
Upbringing and education of Jewish women in Prague
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/17372/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17372Identifikátory
SIS: 62068
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sochorová, Ludmila
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Etnologie - Hebraistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
16. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
V průběhu práce jsme docházeli k dílčím závěrům, jimiž jsme ukončili většinu výše uvedených kapitol. Shrňme tedy nyní celkově několik tezí, jež z této diplomové práce vyplynuly. Snažili jsme se o maximálně nestereotypní přístup, i když je jasné, že každý badatel do své práce vnáší své hodnotové žebříčky a zkušenosti, ovlivněné mj. dobou, ve které žije, a již to ovlivňuje jeho postupy. Doufejme, že se nám podařilo ukázat, že i výchova a vzdělávání nábožensko -etnicko - genderové menšiny byly (pouze) součástí zásadních struktur, které prostupovaly celou společnost, dobu a její myšlení. Došli jsme k závěru, že charakteristika této menšiny by měla být vnímána jako specifická pouze jako jedna z mnoha v kontextu celkových (národně - budovatelských, sociálních a jiných) procesů v prvorepublikovém Československu. Tuto tezi podporuje mnoho nalezených podobností s majoritní společností, a to jak na obecnějších úrovních diskurzů, myšlenkových a hodnotových systémů, tak na nižší úrovni ve formě konkrétního materiálního naplnění těchto systémů, například životního stylu, výběru vzdělávacích institucí a podobně. Naší snahou není smazat a bagatelizovat jakékoli odlišnosti, ale spíše ukázat, že ve celkovém kontextu hrály mnohem menší roli, než by se mohlo na první pohled zdát.
This thesis - Upbringing and Education of Jewish Women in Prague - examines attendance of women of jewish nationality, religion or both, at schools (high schools and partly primary level of education) and universities in Prague. The focused group consists of persons who absolved most of their education possible in the new regime of the First Czechoslovak Republic, established in 1918. The examined period ends in 1938/9. Prague is the main area studied, however, due to lack or inaccessibility of resources broader region is included in some cases. University students of czechoslovak citizenship and some relationship to Judaism, with outside Prague hometown, are included in the studied group as well. The topic partly comprises job opportunities and other related issues, for example charity organizations supporting students in need and other organizations with some connection to education. Archive resources, statistics, essays of the period as well as memoirs and research data are analyzed. Numbers of students, their percentage in comparison to the majority and other aspects are gathered from statistics. Memoir texts and period essays are analyzed in order to find out how concepts of gender are constructed within broader society context and how the process of gender socialization in families is like.